Voor het modeljaar 2025 (MY25) heeft Honda updates en vernieuwingen naar buiten gebracht voor de CRF250R en CRF450R. Tegelijkertijd worden ook twee speciale edities aangekondigd, de ‘RWE’, deze worden naast kleine verschillen in specificaties standaard uitgerust met een Yoshimura uitlaatdemper en een TwinAir luchtfilter.
CRF250R
Verbeterde stabiliteit en controle – vooral op de ruigste circuits – waren de doelstellingen voor
de MY25 CRF250R. Het aluminium twin-spar frame is 70% nieuw, met een compleet
herziene stijfheidsbalans naast nieuwe subframebevestigingspunten, boven- en
onderkroonplaat en stuurpen, voorwielas/-klem en Pro-Link verhouding.
De Showa-ophanging is volledig vernieuwd (met 250 specifieke instellingen) en is gericht op
consistente demping en veerreactie van de onderste tot de bovenste slag. Zowel de 49 mm
voorvork als de achterschokdemper hebben nieuwe instellingen; de schokdemper is nu ook
veel gemakkelijker te verwijderen. HRC leverde de blauwdruk voor de nieuwe remklauw van
de voorrem. Deze heeft een nieuwe afwerking plus nieuwe zuigers en afdichtingsgroeven
om warmteafgifte tijdens de race te voorkomen.
De DOHC 4V-motor heeft een rechtere luchtstroom aan de inlaatzijde, een rechtere
uitlaatpijp en herziene PGM-FI-instellingen voor een betere gascontrole, een betere
aandrijving en meer vermogen voorbij de piek. De uitlaatdemper voldoet aan de nieuwe FIM-
geluidsvoorschriften.
De MY25 CRF250R wordt gekenmerkt door een strak vormgegeven radiatorkap en graphics
van de CRF-familie, naast een Honda-vleugel op het voorspatbord.
CRF250RWE
Voor MY25 is er ook een speciale CRF250RWE beschikbaar. De CRF250RWE profiteert
van alle modelupgrades van de CRF250R en heeft extra onderdelen die zowel de prestaties
als de aantrekkingskracht vergroten.
De CRF250RWE, die naast de CRF250R in Kumamoto wordt gebouwd, heeft een
Yoshimura-uitlaatdemper, TwinAir-luchtfilter om de luchtstroom beter te regelen, exclusieve
ontstekingstijden en unieke startmodus-instellingen, naast een nieuwe hydraulische
koppeling om de rijder te helpen. Het CRF250RWE-model maakt nu gebruik van een
hydraulisch koppelingssysteem met een herziene koppelingscilinder. Het hydraulische
koppelingssysteem verlaagt de trekkracht van de koppelingshendel met 16% ten opzichte
van een systeem met kabelbediening. Het vermindert ook de variatie in de speling en het
gevoel van de koppeling als de koppelingtemperatuur toeneemt.
CRF450R
Verbeterde stabiliteit en controle – onder de ruigste omstandigheden – waren de
doelstellingen voor de MY25 CRF450RX. Het aluminium twin-spar frame is 70% nieuw, met
een compleet herziene stijfheidsbalans, naast nieuwe subframebevestigingspunten, boven-
en onderkroonplaat, stuurpen, voorwielas/-klem en Pro-Link verhouding.
De Showa-ophanging is volledig vernieuwd en is gericht op consistente demping en
veerreactie van de onderste tot de bovenste slag. Zowel de 49mm voorvork als de
achterschokdemper hebben nieuwe instellingen; de schokdemper is nu ook veel
gemakkelijker te verwijderen. HRC leverde de blauwdruk voor de nieuwe remklauw van de
voorrem; deze heeft een nieuwe afwerking plus nieuwe zuigers en afdichtingsgroeven om
warmteafgifte tijdens de race te voorkomen.
Voor een betere gascontrole, een directere aandrijving en meer vermogen tot voorbij de piek
maakt de vierkleps Unicam-motor gebruik van een rechtere luchtstroomweg aan de
inlaatzijde, een verlengde uitlaatpijp en herziene PGM-FI-instellingen. De uitlaatdemper
voldoet aan de nieuwe FIM-geluidsvoorschriften.
Knap vormgegeven zijkappen, radiatorkappen en graphics van de CRF-familie kenmerken
de MY25 CRF450R, samen met een Honda-vleugel op het voorspatbord.
CRF450RWE
Voor MY25 is er ook een speciale CRF450RWE beschikbaar. De CRF450RWE profiteert
van alle modelupgrades van de CRF450R en heeft extra onderdelen die zowel de prestaties
als de aantrekkingskracht vergroten.
De CRF450RWE, die samen met de CRF450R in Kumamoto wordt gebouwd, heeft een
Yoshimura-uitlaatdemper en TwinAir-luchtfilter voor een beter luchtstroombeheer, exclusieve
ontstekingstijden en unieke startmodusinstellingen. Een Hinson-koppeling met nieuwe
koppelingsdempers en deksel verbeteren zowel de prestaties als de slijtvastheid.
Technische specificaties Honda CRF250R(WE) & CRF450R(WE)
MOTOR | CRF250R | CRF450R |
Motortype | Vloeistofgekoelde viertakt uni-cam eencilinder, DOHC | Vloeistofgekoelde viertakt uni-cam eencilinder, DOHC |
Inhoud | 249,4cc | 449,7cc |
Boring x slag | 79 mm x 50,9 mm | 96,0 x 62,1 mm |
Compressieverhouding | 13,9:1 | 13,5:1 |
Oliecapaciteit | 1,25 liter | |
BENZINESYSTEEM | ||
Injectie | Benzine-injectie | Benzine-injectie |
Tankinhoud | 6,3 liter | 6,3 liter |
ELEKTRONICA | ||
Starter | Elektrisch | Elektrisch |
AANDRIJVING | ||
Koppeling | Natte multiplaat | Natte multiplaat |
Transmissie | Constante aandrijving | Constante aandrijving |
Aandrijving | Ketting | Ketting |
FRAME | ||
Type | Aluminium twin tube | Aluminium twin tube |
CHASSIS | ||
Afmetingen (L x B x H) | 2.179 x 827 x 1.262 mm | 2.183 x 827 x 1.265 mm |
Wielbasis | 1.483 mm | 1.482 mm |
Balhoofdhoek | 28,24° | 27,19° |
Naloop | 117 mm | 115 mm |
Zadelhoogte | 955 mm | 961 mm |
Grondspeling | 330 mm | 333 mm |
Gewicht | 102 kg (107 kg rijklaar) | 108 kg (113 kg rijklaar) |
OPHANGING | ||
Type voor | Showa 49mm USD – 310mm veerweg | Showa 49mm USD – 310mm veerweg |
Type achter | Showa monoshock met Honda Pro-Link – 308mm veerweg | Showa monoshock met Honda Pro-Link – 310mm veerweg |
WIELEN | ||
Velg voor | 21 x 1,6 inch aluminium spaak-velg | 21 x 1,6 inch aluminium spaak-velg |
Velg achter | 19 x 1,85 inch aluminium spaak-velg (CRF250R) 19 x 2,15 inch aluminium spaak-velg (CRF250RWE) | 19 x 2,15 inch aluminium spaakvelg |
Band voor | 80/100-21 PIRELLI MX32 MIDSOFT(CRF250R) 80/100-21 Dunlop MX33F (CRF250RWE) | 80/100-21-51M Dunlop MX33F |
Band achter | 100/90-19 PIRELLI MX32 MIDSOFT(CRF250R) 110/90-19 Dunlop MX33 (CRF250RWE) | 120/80-19-63M Dunlop MX33 |
REMMEN | ||
Voor | Enkele 260mm wave-schijf | Enkele 260mm wave-schijf |
Achter | Enkele 240mm wave-schijf | Enkele 240mm wave-schijf |
EXTRA KENMERKEN | ||
Elektronica | HRC Launch Control HSTC |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven