Ondanks een forse inhaalslag van BMW Motorrad, bleven de verkoopcijfers van nieuwe motoren in augustus ruim 4 procent steken onder die van dezelfde maand in 2021. Door de zeer sterke verkopen aan het begin van het kalenderjaar zijn de cijfers voor 2022 tot nu toe nog ruim 2 procent beter dan die van vorig jaar, maar vanaf april liggen ze al onder die van vorig jaar. De oorzaak was tot nu toe vooral de zeer beperkte leverbaarheid van nieuwe motoren als gevolg van een gebrek aan onderdelen, maar de huidige inflatiecijfers beginnen langzamerhand ook een rol te spelen.
Augustus: BMW veel beter
De verkoopcijfers van BMW Motorrad veerden, na een eental slechte maanden, in augustus opvallend op. BMW zette in augustus 195 nieuwe motoren op kenteken, wat ruim meer is dan de 138 van Yamaha en 124 van Kawasaki. Voor BMW was augustus 2022 hierdoor maar liefst 40,3 % beter dan dezelfde maand in 2021, maar ze lopen na acht maanden merkbreed nog steeds 19 procent achter op de cijfers van vorig jaar. Vooral de (nog steeds best verkochte) R1250GS verkoopt fors minder dan in 2021; toen werden er in 8 maanden 735 verkocht, waar dat aantal nu op 517 blijft steken. Daarnaast zakken vooral de relatief nieuwe F900’s erg hard weg: vorig jaar nog 155 registraties voor de R en 103 voor de XR, tegen 57 en 56 nu.
Achter de traditionele Top 3 volgen Honda (110) en Suzuki (98), waarna KTM (80), Piaggio (68), Ducati (52), Triumph (49) en Harley-Davidson (42) de Top 10 van augustus vol maken.
Qua modellen blijft de BMW GS de lijstaanvoerder met 67 stuks, ruim daarachter volgt Piaggio met de succesvolle Vespa GTS 300 motorscooter (43), de Kawasaki Z900 haalde plaats drie met 32, dus ongeveer de helft van de R1250GS. In de Top 10 van agustus heeft BMW alleen de GS, waarbij Kawasaki er drie modellen (ook Versys, Z650) in heeft. Yamaha en Suzuki weten niet op het podium komen, maar zien allebei wel twee modellen (Ténéré 700, Tracer 900 / V-Strom 650, GSX-S1000) in de Top 10 staan. Honda heeft geen echte verkoopknaller meer en ontbreekt helemaal in de Top 10, maar pakt haar vierde plaats in de ranglijst vooral door de breedte van het aanbod.
Uitschieter elektrische Zero Motorcycles: DSR/X onderweg
Opvallende nieuwkomer in de Top 10 is de nieuwe elektrische Zero DSR/X met 26 Nederlandse kentekenregistraties in de afgelopen maand. Dat dit een (positieve) uitschieter voor een –nog te presenteren– nieuw elektrisch adventuremodel is, wordt wel duidelijk gemaakt door de andere Zero-modellen; die zorgen allemaal samen voor nog 5 registraties en ook vorige maand waren er in totaal maar 8 registraties voor het Amerikaanse merk. Het lijkt er dan ook op dat de genoemde motoren voor de Europese perspresentatie op Nederlands kenteken zijn gezet.
2022 tot nu toe: Yamaha bouwt leiding uit
Yamaha blijft de leiding houden met nu 1856 verkochte motoren, op ruime afstand gevolgd door Kawasaki (1646), Honda (1543) en BMW Motorrad met bijna 400 units achterstand op de huidige marktleider. Pas na een héél groot gat volgt de rest van de merken: Suzuki staat op 5 met 889 stuks. Opvallend is wel dat Yamaha, Kawasaki en BMW minder dan vorig jaar verkopen, terwijl Honda bijna 14 procent plust en Suzuki dik 23% meer verkoopt dan vorig jaar.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven