Door HOI Instituut voor Media Auditing zijn de oplagecijfers van de motorbladen in het tweede kwartaal (Q2) van 2012 bekend gemaakt. Hieruit blijkt dat de Sanoma-bladen Motor-Magazine en Moto73 stabiel blijven, maar vooral Promotor van de ANWB blijft dalen. De oplage van Moto73 steeg heel licht van 22.221 naar 22.270 verkochte nummers per uitgebracht nummer en komt daardoor weer in de buurt van de 23.037 van Q2 in 2011. Motor Magazine lijkt zich na een restyling te stabiliseren na de klap van het vertrek van de KNMV als combinatiepartner, destijd oorzaak van een daling van zo’n 7000 nummers per editie. In Q2 was de oplage nu 17986, in Q1 was dit nog 17751, er is dus zelfs sprake van lichte groei. Bij Promotor daalde de oplage tussen Q1 (24.175) en Q2 (23.613) niet enorm, maar in vergelijking met de 28.953 van Q2 vorig jaar lijkt de nieuwe redactieformule en restyling nog niet erg goed aan te slaan. Overigens is over langere tijd Promotor ook de grootste verliezer, in Q2 van 2009 verkocht het ANWB-blad nog 35.367 bladen per keer, waarbij er ook nog eens geen sprake was van leesmapabonnementen.
Voor alle huidige cijfers geldt namelijk dat dit inclusief leesmappen is, voor Moto73 en Motor Magazine zijn dit momenteel 4250 stuks, voor Promotor 2500 bladen, waarmee de cijfers opgekrikt worden. Als de daling van Promotor doorzet zullen binnenkort alle Nederlandse motorbladen -exclusief de nummers in de leesmappen- onder de 20.000 exemplaren per editie uitkomen. Overigens geven bladen als Motoplus, Kicxstart, Bigtwin, Motor Revue en de in Nederland uitgegeven Vlaamse motorbladen geen cijfers aan het HOI. Algemeen wordt wel aangenomen dat al deze bladen minder dan 20.000 nummers per editie verkopen.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven