De Europese Unie en de Verenigde Staten hebben de voor begin juni aangekondigde extra verhoging van importtarieven voor motorfietsen opgeschort, nu ze proberen met President Joe Biden de -onder zijn voorganger begonnen- handelsoorlog te beëindigen. De twee economische machtsblokken willen daartoe hun relatie voor het einde van het jaar “heropstarten”, aldus vicevoorzitter Valdis Dombrovskis van de Europese Commissie. Voor Harley is dit een meevaller, maar de problemen zijn voor de Amerikaanse motorfabrikant nog zeker niet opgelost.
Hiermee ontkomt Harley-Davidson namelijk weliswaar aan een verhoging van de importtarieven naar 56%, maar daarmee is de eerder opgelegde 31% nog niet afgeschaft. Om die te omzeilen gebruikte Harley een U-bocht constructie via Thailand, maar die ‘BOI-route’ werd recent nog door de EU afgesloten. Dit betekent dat de ‘nieuwe’ 56% dus weliswaar voorlopig van tafel is, maar dat de ‘oude’ 31% dus nu wel echt betaald moeten worden, waardoor Harley’s nog steeds veel duurder moeten worden dan ze tot nu toe waren. Vooral voor de nieuwe 1250 Pan America zal dat betekenen dat de uiterst concurrerende prijsstelling een lastig verhaal wordt.
Harley-Davidson laat in een reactie weten blij te zijn met de voortijdige afschaffing van het verhoogde tarief, maar nog steeds te zullen strijden om de route via Thailand geaccepteerd te krijgen. Een beetje een lastig verhaal, want CEO Jochen Zeitz moet zich er nu hard voor maken dat de Harley’s ècht in Thailand worden gebouwd, wat niet helpt bij de “Made in USA”-uitstraling die het merk op de thuismarkt en daarbuiten juist cultiveert. Donald Trump reageerde indertijd furieus toen Harley aankondigde haar motoren in Azië te gaan bouwen en riep zelfs op tot een boycot van het Amerikaanse merk als dit door zou gaan.
De tarievenoorlog is een gevolg van heffingen die de toenmalige Amerikaanse president Donald Trump in 2018 invoerde voor bepaalde metalen, maar ging ook over onenigheid met betrekking tot subsidie voor vliegtuigbouwers. De EU sloeg terug met een extra importheffingen op specifieke, echt Amerikaanse producten als spijkerbroeken, whiskey maar ook Amerikaanse motoren van meer dan 800cc. Daarmee werden Harley-Davidson maar ook Indian Motorcycle getroffen. Ook werden motoronderdelen extra zwaar belast bij invoer in Europa.
Jochen Zeitz , voorzitter, president en CEO van Harley-Davidson:
“We zijn blij met de aankondiging van vandaag dat de tarieven voor onze producten niet zullen stijgen van 31% naar 56%. Dit is de eerste stap in de goede richting in een geschil dat niet door ons is begonnen. Medewerkers, dealers, belanghebbenden en motorfietsen van Harley-Davidson horen niet thuis in deze handelsoorlog. Deze tarieven bieden andere motorfabrikanten een oneerlijk concurrentievoordeel in de EU. Europese motorfietsen betalen nu slechts 2,4% om in de USA te worden geïmporteerd. We willen vrije en eerlijke handel. United we Ride!”
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven