Motoren die gehomologeerd zijn als Euro4 motorfiets, moeten uiterlijk op 31-12-2021 op kenteken gezet zijn. In eerste instantie was deze datum 31-12-2020, maar door de Corona-pandemie heeft het Europees Parlement de motorbranche uitstel gegeven. De meeste nieuwe motoren voldoen al wel aan de Euro5 norm, maar er worden nog steeds motoren verkocht die Euro4 gehomologeerd zijn. De uitzondering geldt alleen voor motoren die al op voorraad waren. De Euro5 modellen zijn minder belastend voor het milieu en het verschil tussen Euro4 en Euro5 is groot als het gaat om de uitstoot van sommige schadelijke stoffen. Een belangrijk verschil is bovendien dat voertuigfabrikanten deze milieuprestaties niet langer voor een beperkt kilometrage moeten garanderen, maar voor de gehele levensduur van de motorfiets. Het was voor de fabrikanten dan ook een flinke klus om de motoren te laten voldoen aan de nieuwe norm. Dit was vooral het geval voor de luchtgekoelde blokken en motoren met veel vermogen.
Verschil Euro4 & Euro 5: emissie-eisen
Euro 5 |
Euro 4 |
|
Koolwaterstof uitstoot |
0,10 gram per kilometer |
0,17 gram per kilometer |
Koolmonoxide uitstoot |
1 gram per kilometer |
1,14 gram per kilometer |
Stikstofoxide uitstoot |
0,06 gram per kilometer |
0,09 gram per kilometer |
Houdbaarheidstermijn |
Hele levensduur van de motor |
20.000 km |
Onboard diagnose apparatuur |
OBD II |
OBD I |
Op het moment van schrijven staan er nog best wat nieuwe Euro4 motoren te koop bij dealers in het land. De onderstaande modellen voldoen in de huidige vorm aan de Euro4 norm en moeten dus op 31 december van dit jaar op kenteken zijn gezet. Sommige fabrikanten hebben ze ook niet meer in hun 2021 prijslijst staan maar dan staan er her-en-der in het land nog wel wat exemplaren van deze modellen te koop die in 2020 (of eerder) de showroom in zijn gerold. Daarnaast zal er van een aantal modellen ook een nieuwe, Euro5-versie, gelanceerd worden.
Motorfiets modellen die verdwijnen (Euro4)
Suzuki: GSX-S1000 (F), GSX-S1000 Katana, GSX-S750, Burgman 200
Kawasaki: Z1000 (R), ZX-6R, H2, H2 SX
Honda: CB1100
Yamaha: YZF-R6, FJR1300, XT 1200 Z Super Tenere, Niken, YZF-R3, MT-10 (SP), XSR 900 (SP), X-Max 400, N-Max 155
Triumph: Speed Triple, Tiger 1200, Tiger Sport, hele Bonneville serie, Bobber
Royal Enfield: Classic 500
BMW: K1600 (zescilinder), C400 X, C400 GT
Harley-Davidson: hele Sportster range, Street 750
Piaggio: Beverly 350, MP3 350, MP3 500 Business, MP3 500 Sport
KTM: 790 Duke, 790 Adventure, 1290 SuperDuke (GT)
Vespa: Sprint Notte 125, GTS Super Notte 125, GTS Super Notte, 946 RED
Aprilia: Shiver 900, Dorsoduro 900
Moto Guzzi: V7 III Stone S, V7 III Stone Night Pack, V7 III Rough,V7 III 10th Anniversary, V9 Bobber Sport, Audace, Eldorado, California Touring, MGX-21
Het kopen van een Euro4 gehomologeerde motor kan voor de consument wel wat financiele voordelen opleveren, zeker als het richting de deadline van de (uitgestelde) overgangsperiode gaat. Het is dus zaak dat, als je voor een nieuwe motor gaat kijken, je ook kijkt welk modeljaar deze motor heeft. Uiteraard komt op je kenteken 2021 te staan maar het zou maar zo kunnen zijn dat je een overjarig model koopt en daar wil je natuurlijk niet het volle pond voor betalen.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven