‘Never give up’ is het motto waarmee Ural 2023 inluidt. Volgens het van oorsprong Russische motormerk is het dan ook niet zo vanzelfsprekend dat er in 2023 weer (geproduceerde) motorfietsen kunnen worden verscheept.
Ural verhuisde vorig jaar van Rusland naar Kazachstan om daar de productie en assemblage voort te zetten. Eerder werd immers al gemeld dat er geen motorfietsen meer verscheept werden en dat de productie zelfs enige tijd helemaal stil lag. Naast de wereldwijde pandemie, slechte leverbaarheid van onderdelen, hoge kosten voor grondstoffen en de oorlog in Oekraïne -met de daarbij behorende economische sancties-, zag het er niet best uit voor het Russische motormerk. Na de verhuizing naar buurland Kazachstan wil Ural nu weer gas gaan geven.
Vernieuwingen
Zodoende worden er vernieuwingen aangekondigd voor de 2023 modelreeks en wordt iedere motorfiets die in 2023 wordt geproduceerd voorzien van een speciale ‘Never Give Up’ badge. De kleuren van de badge zijn een ode aan het land dat Ural onlangs met open armen heeft ontvangen, Kazachstan.
Hoewel niet alle vernieuwingen direct zichtbaar zullen zijn, dragen deze vooral bij aan de betrouwbaarheid en levensduur van de Urals. Ook wordt de nadruk gelegd op het enorme verschil met de Urals van twintig jaar geleden. Gaande weg zijn er stapsgewijs de afgelopen jaren verschillende (kleine) updates aan het motorblok gedaan. Al deze wijzigingen hebben al bijgedragen aan de betrouwbaarheid van de motorfiets. Voor 2023 is er echter een flinke update aan het motorblok gegeven.
Upgrade voor motorblok
De behuizing van het motorblok is compleet doorontwikkeld en uit aluminimum gegoten met toevoeging van een aangepast lager en oliekeerring voor de nokkenas. De olie verdeling wordt efficiënter geregeld en is praktischer (makkelijker) af te stellen. De timing-inspectiecover, voorheen een rubberen dop, is nu een plug voorzien van schroefdraad. De behuizing voor de starter is nu volledig geïntegreerd in de behuizing van het motorblok. Samen met de aanpassingen aan de ophanging van het motorblok en nog enkele kleinere aanpassingen zijn vervelende olielekkages uit het verleden aangepakt. Over het algemeen is de gehele afwerking van de behuizing sterk verbeterd. Ook zijn de motorblokken voorzien van een nieuwe nokkenas en nieuw ontwikkelde geleiders.
Ural geeft aan dat deze ontwikkelingen in het verleden met de oudere (verouderde) apparatuur in de oude fabriek niet mogelijk waren geweest. Ze hadden simpelweg niet de mogelijkheden om de gegoten aluminimum motorblokbehuizing op deze manier, met deze mate van afwerking, te produceren.
Verdere vernieuwingen zijn:
- Nieuw ontwikkelde tweewiel zijspan-aandrijving, met name onderhoudsvriendelijker.
- Nieuw ontwikkelde klepdekselpakking, dit moet bijdragen aan minder ‘zweten’.
Hoewel er dus optisch (nog) niet veel zal veranderen aan de Urals is er op technisch vlak wel degelijk het één en ander aangepakt. De nieuwe upgrades aan bijvoorbeeld de nokkenas en de aandrijving zijn overigens ook te monteren op oudere modellen van Ural.
Motorblok door de jaren heen
De oorsprong van het huidige motorblok gaat terug naar 1939, in dat jaar besloot de krijgsmacht van de Sovjet-Unie dat het leger een nieuwe motorfiets inclusief zijspan nodig had. Dit moest zo snel mogelijk gebeuren omdat de oorlog met Duitsland op uitbreken stond. Er werd door de legertop besloten dat de BMW R71 voldeed aan alle eisen en er werden vijf exemplaren in het geheim (via het neutrale Zweden) aangekocht. Deze werden helemaal ontmanteld en via ‘reverse engineering’ werd ieder onderdeel nagemaakt en massaal geproduceerd. Twee jaar later, in 1941, ziet de M-72 het levenslicht.
Van een afstand heeft het huidige viertakt luchtgekoelde tweecilinder boxerblok visueel nog steeds veel overeenkomsten met de karakteristieke motorblokken van BMW. In 1941 heeft BMW zelf de productie van de R71 gestopt om verder te gaan met de R75.
Huidige specificaties motorblok:
- Cilinderinhoud, cc: 749
- Motortype: Luchtgekoelde 2 cilinder 4 takt “boxer” (flat twin)
- Kleppen per cilinder: 2
- Boring en slag (mm x mm): 78 x 78
- Max. vermogen (pk): 41 @ 5500 rpm
- Max. koppel (ft-lbs): 42 @ 4300 rpm
- Compressie: 8,6:1
- Brandstofsysteem: Gasklephuis EFI
- Starten: Elektrisch en kickstart
- Koppeling: Dubbele schijf droog
- Transmissie: 4 versnellingen en 1 achteruit
Importeur
De Nederlandse importeur voor Ural is Gossie in Tholen. (www.ural.eu)
Voor de Belgische markt is de importeur Moto-adapt. (www.ural-motorcycles.be)

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven