Op 1 januari 2022 wordt de wetgeving op het gebied van non-conformiteit en commerciële garanties aangepast, onder motorrijders waarschijnlijk beter bekend als de ‘wettelijke garantie’. Die gaat, als gevolg van nieuwe Europese regelgeving, uitgebreid worden van zes maanden naar een jaar. De behandeling van de Europese wetgeving werd vorige week echter uitgesteld tot 11 januari 2022. Dit zal maar tijdelijk zijn, want Nederland is verplicht de Europese regels voor consumentenbescherming door te voeren in de Nederlandse wetgeving.
Indien de koper van een motorfiets als consument achteraf van mening is dat de geleverde motor bij aflevering niet voldeed aan wat was afgesproken, dus ‘non-conform’ de verkoopovereenkomst was, geldt nu nog als regel dat in de eerste zes maanden de verkoper zal moeten bewijzen dat het door hem verkochte product wèl voldeed aan de afspraken. Oftewel; de bewijslast ligt bij de verkoper. De periode waarin de consument dat juridische voordeel heeft in een eventueel geschil, wordt straks dus uitgebreid naar één jaar.
Wat niet alle kopers van een motoroccasion weten, is dat ze altijd zes maanden garantie op de aankoop bij een motordealer of -handelaar hebben. Dit komt deels door de ondoorzichtigheid van de materie, maar ook doordat verkopers niet altijd even duidelijk zijn over de rechten die een koper heeft. Het televisieprogramma Radar constateerde al eerder dat de wettelijk verplichte garantie nog vaak als extra word gebracht, al dan niet vermomd in een zogenaamd “afleverpakket’., waarvoor dan (onterecht) extra betaald moet worden. Nieuwsmotor ontdekte daarna dat dit ook op de ViaBovag website gebeurde, waarop de BOVAG de regels voor haar verkopers aanscherpte.
Echter, ongeacht de door de verkoper genoemde garantieperiode, heeft de consument dus altijd zes maanden (en straks dus een jaar) waarin de verkoper moet bewijzen dat de motor in orde was toen hij werd verkocht. Wat deze zogenaamde wettelijke garantie iets ingewikkelder maakt, is dat het per geval natuurlijk wel verschilt wat je van een motor mag verwachten. Daarin spelen zaken mee als leeftijd, prijs, kilometerstand en de door de verkoper gemelde staat van het voertuig. Je hebt dan ook een eigen onderzoeksplicht als koper: heb je een proefrit gemaakt? Heb je goed gekeken of de motor wel goed was? Bottom line is: de verkoper moet eerlijk de staat vermelden en de koper moet dat zo goed mogelijk controleren.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven