Skip to main content

Topman Yamaha: “alternatieven verbrandingsmotor niet realistisch”

Het Britse motortijdschrift MCN heeft recent een interview gepubliceerd met Eric de Seynes, tot voor kort de absolute topman van Yamaha Motor Europe. De Seynes is weliswaar per 1 januari afgetreden als CEO van Yamaha Motor Europe, maar hij is wel de mentor van de nieuwe topman en nog steeds voorzitter van de raad van toezicht van Yamaha in Europa. De Seynes windt er in het interview geen doekjes om: zowel waterstof als elektriciteit zijn als energiebron voor ‘grote’ motoren op dit moment geen reële optie en syntethische benzine is alleen interessant in speciale situaties. Hij hoopt dan ook op uitstel van de 2035-deadline.

Waterstof

De Seynes vertelt aan MCN dat, ondanks diverse pogingen van de motorindustrie om waterstof als energiebron te onderzoeken, de productie ervan zo energie-intensief is dat het voor nu “een droom” blijft.

“Wij weten hoe je een scooter op waterstof kunt laten rijden, hoe dat werkt en daar kunnen we al mee omgaan. Maar om het voor onze klanten echt te maken is een ander verhaal. En wij zijn niet de enigen (…) Totdat de wereld meer schonere, groene energie produceert, is waterstof een droom.”

Synthetische brandstof

Ook synthetische brandstof ziet De Seynes nog niet direct werken. Hij onderkent de voordelen die ontstaan omdat er niet naar olie gezocht hoeft te worden, en ook de winning, raffinage en vervoer zijn niet nodig. Maar dan moet vervoer naar de gebruikers niet alsnog een factor worden.

“We kunnen dus de CO2-voetafdruk van de technologie, dezelfde motoren, met 50% verminderen als we synthetische benzine met groene energie produceren, dichtbij de plaats waar deze zal worden verbruikt.”

Elektrische motoren

De Seynes geeft wel aan dat de technologie rondom elektrische motorfietsen momenteel “more or less OK” is, tenminste, als je 50 tot 80 kilometer per dag of minder rijdt. Omdat dit in grote bevolkingscentra zal werken, denkt hij dat dit dus wel is waar de motorfabrikant zich de komende jaren op moet focussen, om niet alleen CO2 maar vooral geluid te reduceren. Yamaha heeft recent dan ook accuspecialist Enyring opgericht, al is dat nu (nog?) alleen op fietsaccu’s gericht.

Uitstel

Het lijkt er dan ook vooral op dat de Yamaha-topman hoopt op uitstel van de plannen om in 2035 te stoppen met verbrandingsmotoren. Hij ziet er meer heil in de efficiëntie van de verbrandingsmotor te blijven verbeteren. “Dit is de richting die we volgen met Euro5 en Euro5+, en Euro6… maak het schoner en schoner”.

“We moeten de volgende stap vinden. Het gaat de goede kant op, maar het is nog niet genoeg om iets als de unieke technologie aan te wijzen. Daarom hoop ik dat regeringen het verbod van 2030/2035 zullen begrijpen en overwegen, omdat anders iedereen in een hoek wordt gedreven, en dat zal moeilijk worden. Tegenwoordig is dat niet realistisch.”

Bron: MCN – ‘We need to find the next step’: Yamaha’s European President talks future fuels

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws