De bestverkochte motor van Nederland is al zeker 15 jaar de BMW GS, waarvan in 2024 de nieuwe R1300GS-versie de leiding van de verkoopcijfers dan ook weer overnam. De nieuwste versie van de GS was in 2024 goed voor 774 kentekenregistraties. Volgend jaar zal dat getal nog weer veel hoger liggen, want de uitlopende R1250GS en R1250GS Adventure waren ook nog eens goed voor 446 verkochte motorfietsen. In Nederland rijden ondertussen dan ook al meer dan 25.000 GS-en rond. Dit blijkt uit de cijfers van RDC.
Link: Kawasaki marktleider 2024 na recordjaar voor alle motorverkopen
Achter de lijstaanvoerder knokten de Yamaha MT-07 en de Kawasaki Z900 om de tweede plaats. Omdat beide merken in de laatste dagen van het jaar nog flinke aantallen kentekens geforceerd op naam zette (Yamaha kreeg op de laatste dag van het jaar 117 motoren op naam, Kawasaki 195 in de laatste twee weken), kreeg vooral de Z900 nog een forste boost, maar toch bleef de MT-07 de populairste naked bike van Nederland.
Winst komt uit de breedte
De goede prestaties van zowel Yamaha als Kawasaki komen vooral door de populariteit van meerdere modellen. In de Top 10 staan dan ook vier Yamaha’s; naast de MT-07 scoren de MT-09, Tracer 9 en Téneré 700, maar ook drie Kawasaki’s; behalve de Z900 ook de Z650 en Versys 650. Bij Kawasaki waren de vijf bestverkochte modellen samen goed voor 1960 kentekenregistraties, bij Yamaha voor 2343 motorfietsen.
Die breedte is exact wat er juist ontbreekt bij BMW, waar de R1250-1300GS gecombineerd weliswaar voor een indrukwekkende 1220 verkochte motoren zorgen, maar de eerstvolgende BMW (F900R) pas op plaats 19 terug is te vinden. De Top 5 is goed voor 1798 motoren, maar daarvan zorgt de GS dus voor bijna 70%.
De GS zorgt in “het jaar van de GS” totaal dan ook voor bijna de helft van de complete BMW Motorrad verkoopcijfers in Nederland, iets wat recent ook al gemeld werd voor de wereldwijde Motorrad-verkopen.
Artikel gaat verder onder de tabel
Top 5 bestverkochte BMW Motorrad modellen in Nederland
1 | BMW R1250GS/R1300GS | 1.220 |
2 | BMW F900R | 214 |
3 | BMW R1250RT | 138 |
4 | BMW F800GS | 113 |
5 | BMW S1000XR | 113 |
Adventuremotoren en naked bikes scoren
In de hoogste regionen van de verkoopcijfers maken adventuremotoren en naked bikes volledig de dienst uit. Opvallende buitenbeentje is dan misschien de Yamaha Tenere 700, een meer op offroad rijden gerichte motorfiets, terwijl je in Nederland niet heel veel buiten het asfalt kan motorrijden. Dat gaat overigens wel weer ten koste van de Tracer 7, de crossoverversie van dezelfde motorfiets, die met 227 stuks dik 150 achterblijft bij het stoerdere zustermodel. Verder valt de Vulcan S van Kawasaki op. Als iemand dacht dat voor lichte Japanse cruisers geen markt meer bestaat: de Vulcan S bewijs het tegendeel, wat overigens ook geldt voor de Honda Rebel 500 (102 stuks).
Nieuw-Azië in opmars?
De 25ste positie van de Royal Enfield Himalayan 450 mag niet onvermeld blijven. Het Indiase motormerk profiteert er vooral van dat de nieuwste Himalayan qua cilinderinhoud in de buurt van de -in Nederland- populaire cijfers komt, al zal het in 2025 lastiger worden omdat de fans van het merk al een nieuwe hebben aangeschaft. De reeds bij testritten gespotte Himalayan 650 kan in de toekomst echter best wel eens verrassend scoren, omdat het model dan de concurrentie in de uiterst populaire adventure-middenklasse ècht aan kan. Beste Chinese ‘nieuwkomer’ is trouwens de Benelli TRK702X met 117 Nederlandse kentekens, verder is de voorspelde komst van ‘De Chinezen‘ nu nog amper te zien.
Niet alleen maar feest
Bij sommige merken wordt steeds duidelijker dat het aanbod niet altijd even goed past bij de huidige vraag. Zo is de eerste Harley-Davidson op plaats 41 de Lowrider S met 131 verkochte cruisers. Toch groeiden de verkopen van de Amerikanen met dik 21%, vooral door de CVO-modellen en de nieuwe Sport- en Street Glides. Ducati was één van de weinige bekende merken die niet profiteerde van de fors gegroeide motormarkt. De best verkochte motor van het (van origine) racemerk’ was de Multistrada V4 op 51 met 114 stuks. De concurrerende KTM 1290 Super Adventure doet het op plaats 49 trouwens maar nèt iets beter, met 115 stuks is het (van origine) offroadmerk niet merkbaar sterker op ‘eigen’ terrein.
Ook bij Honda ging het in 2024 niet vanzelf. De NC750X heeft een zeer aantrekkelijke prijsstelling, wat flink meehielp om de Top 10 ermee te halen. Dat lukte wat minder goed met de nieuwe Hornet en Transalp 750, die zelfs door de X-ADV 750 motorscooter werden ingehaald. Door de enorme breedte van de line-up scoorde Honda overall toch een vierde plaats. Vraag is wel hoe dat in 2025 gaat lopen.
Verder heeft Suzuki het niet makkelijk. Daar zijn de twee bestverkochte modellen wel de nieuwe 800’s, maar daarnaast is de line-up -blijkbaar- nog niet aantrekkelijk genoeg. Verder zijn het vooral interne veranderingen en de agressieve marketing van de grotere Japanse merken, die ze verkoopcijfers kosten.
Motorscooters
Net buiten de Top 10 duikt de eerste motorscooter op, al is de verkoop van de populaire Vespa GTS300 wel met bijna 16% gedaald ten opzichte van vorig jaar. De al genoemde Honda X-ADV 750 is opeens hip bij de scooterjeugd, wat zorgt voor een keurige 12e plaats. De volgende motorscooter in de lijst is de Yamaha X-Max 300 op plaats 31, maar die volgt (ondanks 50% meer verkopen in ’24) met 198, dus op een respectabele achterstand van meer dan 100 units van de Vespa.
Top 25 bestverkochte motoren 2025
1 | BMW R1300GS/A | 774 |
2 | Yamaha MT-07 | 650 |
3 | Kawasaki Z900 | 631 |
4 | Yamaha Tracer 9 | 560 |
5 | Yamaha MT-09 | 526 |
6 | Kawasaki Z650 | 473 |
7 | BMW R1250GS/A | 446 |
8 | Yamaha Tenere 700 | 382 |
9 | Kawasaki Versys 650 | 343 |
10 | Honda NC750X | 338 |
11 | Piaggio Vespa GTS300 | 305 |
12 | Honda X-ADV 750 | 302 |
13 | Suzuki V-Strom 800 | 289 |
14 | Suzuki GSX-8S | 278 |
15 | Kawasaki Versys 1000 | 273 |
16 | Kawasaki Ninja 650 | 240 |
17 | Honda CB750 Hornet | 236 |
18 | Yamaha Tracer 700 | 225 |
19 | BMW F900R | 214 |
20 | Honda XL750 Transalp | 205 |
21 | Yamaha X-MAX 300 | 198 |
22 | Kawasaki Vulcan S | 181 |
23 | Triumph Tiger 900 | 170 |
24 | Suzuki V-Strom 650 | 157 |
25 | Royal Enfield Himalayan 450 | 152 |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven