De Nederlandse navigatieproducent TomTom heeft in de afgelopen week onjuiste informatie verspreid over het niet meer kunnen updaten van navigatietoestellen die vanaf 2018 werden verkocht. De fout ligt extra gevoelig, omdat Tomtom bij de aankondiging direct een aanbod deed om een nieuw toestel met korting te kopen.
Op 15 april 2024 stuurde TomTom aan bezitters van een Tomtom Rider 550 motornavigatie een e-mail. Daarmee zullen de meeste betrokken motorrijder ook daadwerkelijk bereikt zijn, want het navigatiebedrijf beschikt immers over de gegevens van bijna alle bezitters van haar producten, omdat die nodig zijn om gratis updates te ontvangen. In de mail schreef TomTom:
“Je huidige navigatiesysteem is niet compatibel met TomTom’s nieuwste kaartupdate en moet worden vervangen.”
Dan maar een nieuwe?
Het navigatiebedrijf leek daarbij niet voor één gat te vangen, want ze deden in dezelfde mail direct een scherpe aanbieding: ”Om de overstap soepel te laten verlopen, geven we je een exclusieve korting van 35%”. Na klikken bleek de korting alleen voor de GO Exclusive te gelden, maar het voordeel was wel gelijk meer dan 160 euro. Die forse korting is overigens nog steeds terug te vinden.
Toch een upgrade nodig
Echter, een dag later mailt TomTom dezelfde navigatiebezitters nogmaals, maar nu met als onderwerp “Geen upgrade nodig voor je huidige apparaat!”. De mail vervolgt dan “Beste klant, We hebben je onlangs per e-mail laten weten dat je navigatiesysteem niet compatibel is met onze nieuwste kaart. Helaas is ons ter ore gekomen dat dit bericht naar je is verzonden terwijl je huidige apparaat volledig compatibel is met de nieuwste kaartupdate en er geen wijzigingen nodig zijn. Onze excuses voor de verwarring die dit kan hebben veroorzaakt. We waarderen je begrip en danken je voor je voortdurende steun.”
Geen voorstel compensatie
TomTom doet in de mail geen enkel voorstel aan motorrijders die aan de hand van de eerste mail besloten hebben een nieuwe GO motornavigatie te bestellen. De enige contactmogelijkheid is via de klantenservice, die alleen na het nemen van een aantal technische hindernissen via de website bereikbaar is:
“Mocht je nog vragen hebben of aanvullende informatie nodig hebben, neem dan gerust contact op met ons ondersteuningsteam.”

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven