Skip to main content

Terugslag nieuwverkopen motorfietsen januari 2021: min 33%

Na een extreme eindsprint in de verkoop van nieuwe motorfietsen in december 2020, volgt de weerslag daarvan in januari van 2021 met een forse daling ten opzichte van dezelfde maand in 2020. Dit blijkt uit de cijfers van RDC. Bijna alle motormerken leverden flink in ten opzichte van januari 2020, maar bij sommige merken is de correctie wel erg groot; zo daalde Yamaha met maar liefst 66%, KTM zakte 40% terug en BMW daalde met dik 34%. Daarbij moet overigens wel opgemerkt worden dat het in januari nooit om grote aantallen gaat, waardoor cijfermatig de daling minder extreem is. De oorzaak ligt voor de hand: in december werden er door veel merken nog extra motorfietsen geregistreerd, deels om de verkoopcijfers kunstmatig op te krikken in de strijd om marktaandeel, maar daarnaast moesten er ook nog motoren met Euro4 homologatie op kenteken gezet worden. In januari 2021 werden er totaal  629 motoren op kenteken gezet, een daling van 33,44% ten opzichte van de 945 van vorig jaar. 

BMW begint weer gewoon als marktleider aan het nieuwe verkoopjaar, met 98 op kenteken geregistreerde motorfietsen waarvan de helft GS-modellen. Opvallend, want de verwachting was dat de vele extra registraties in december ervoor zouden zorgen dat het in de eerste maanden lastig zou zijn worden voor de Duitsers. Kawasaki staat op twee, Yamaha op drie. Daarachter is KTM traditioneel sterk in januari, door de registratie op kenteken van enduromotoren. Verder in de achterhoede doen sommige kleine merken -relatief gezien- juist prima zaken. Zo had Ducati het in 2020 zwaar, maar zet het nu de stijgende lijn van de tweede helft van het jaar door met 26% groei. Opvallend genoeg geldt dat ook voor Zero Motorcycles, met 32% groei komt het elektrische merk met 29 stuks exact gelijk met de Italiaanse fabrikant. Verder groeit Royal Enfield nog steeds flink door: van 9 in januari 2020 naar 21 nu; een stijging van 133%. 

Qua modellen gaat 2021 verder waar 2020 ophield: de BMW R1250GS is gewoon weer de best verkochte motor van Nederland. Daarachter is er goed te zien dat de cijfers nogal vertekenen door het relatief lage aantal nieuwverkopen in deze wintermaand. Opvallende nummer 2 is daardoor de Vespa 300GTS motorscooter met op nummer 3 een net zo onverwacht model: de elektrische Zero SR die in feite uit een SR/F naked en SR/S met kuip bestaat. Daarachter komt de XT Ténéré 700 van Yamaha op 4, op 5 gevolgd door de Z900 van Kawasaki. 

Top 5 verkoopcijfers motormerken januari 2021

BMW 98 -34,23%
Kawasaki 72 -20,00%
Yamaha 70 -66,18%
KTM 69 -40,00%
Piaggio 38 -5,00%
     
Motorfiets modellen verkoop Top 5 januari 2021   
BMW R 1250 GS/GSA 56  
Piaggio Vespa GTS 30  
Zero Motorcycles SR 21  
Yamaha XT 700 Tenere 19  
Kawasaki Z900 17  

Overigens heeft de automarkt net zoveel last van een dalende markt. Volgens de Bovag is dit het gevolg van de lockdown: “De daling valt mede te verklaren door de sluiting van showrooms als gevolg van de lockdown die sinds medio december van kracht is. Het is sindsdien niet meer mogelijk om potentiële particuliere klanten in het bedrijf te ontvangen, terwijl proefritten en afleveringen van reeds bestelde auto’s vanaf en op een openbaar parkeerterrein moeten plaatsvinden”. Het is zeer goed mogelijk dat dit ook mede-oorzaak van de verkoopdaling van motoren is. 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws