In juli 2023 kondigde Yamaha Racing Europe een speciale versie van de Yamaha R1 aan. Om de 25e verjaardag van het model te vieren werd de ultieme versie van de superbike ontwikkeld, de Yamaha R1 GYTR PRO 25th Anniversary. Ontwikkeld en getest door toenmalig Yamaha World Superbike coureur Toprak Razgatlioglu, teamgenoot Andrea Locatelli en testcoureur
Niccolò Canepa zouden de machine met tal van de beste GYTR onderdelen tot het beste maken wat Yamaha ooit aan het publiek aangeboden zou hebben.
Het opbouwen van deze machines wordt uitgevoerd door GYTR PRO Shops van Yamaha. Ten Kate Racing is in Nederland daarmee de aangewezen partner om deze verantwoordelijkheid op te pakken. Enkele uren nadat Pata Ten Kate Racing team coureurs Stefano Manzi en Glenn van Straalen de eerste twee startposities veiligstelde in de supersportklasse voor het weekend heeft Ten Kate Racing de gebouwde motoren aan het publiek gepresenteerd.
Rutger Belt, Manager bij het Pata Ten Kate Racing team, geeft aan heel erg trots te zijn om het vertrouwen te krijgen maar liefst 6 van de in totaal 25 R1 GYTR PRO’s te hebben mogen bouwen. In de periode voorafgaand aan de Nederlandse ronde van het World Superbike Kampioenschap zou het nog spannend worden om alle 756 individuele onderdelen op tijd binnen te krijgen voor assemblage.
Later tijdens de presentatie kwamen Andrea Dosoli ( Yamaha Motor Europe ), Mario Janssen (Yamaha Motor Benelux ) en Jonathan Rea aan het woord om hun licht te schijnen over de gelimiteerde motorfiets. Volgens de coureur van het Pata Prometeon Yamaha World
Superbike team is de gelijkenis met zijn wedstrijd motorfiets groot. Dit was voor hem al snel duidelijk nadat hij deze achter elkaar met de R1 GYTR PRO heeft kunnen testen op het circuit van Imola. Van de zes gebouwde motoren zullen er twee verscheept worden naar Australië. Hoeveel er exact in Nederland zullen blijven is niet bekend.






Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven