De tankstations van Firezone (EG Group) stoppen per 1 oktober 2019 met de verkoop van Competition 102 octaan benzine. Als gevolg van de aangepaste wetgeving is er besloten om te stoppen met de productie van de benzine die door nogal wat motorsporters wordt gebruikt. Oorzaak is dat vanaf 1 oktober 2019 alle tankstations in Nederland wettelijk verplicht zijn om E-10 brandstoffen aan te bieden, wat ervoor zorgt dat er hierdoor op de tankstations niet genoeg pompen overblijven om de nieuwe E10 tegelijkertijd naast de 102 octaan te verkopen. De Competition 102 brandstof zal bij de 25 Firezone’s die 102 verkochten dan ook worden vervangen door een premium 98 benzine. Alle andere tankstationformules waren al eerder gestopt met de verkoop van brandstof met een hoger octaangehalte dan 98.
TanqYou, een kleine keten van tankstations, heeft echter aangekondigd door te zullen gaan met de verkoop van “Euro 102” benzine op de onderstaande 12 stations. Daarnaast zullen veel motorcrossers en motorracers blijven uitwijken naar Duitsland, waar de verkoop van 100-plus benzine veel normaler is. Zo heeft (bijvoorbeeld) Nederlandse Shell V-Power 98 octaan, terwijl dat in Duitsland 100 is. Aral verkoopt daar tot op heden ook nog gewoon 102 octaan benzine.
Tankstations met 102 octaan benzine: (TanqYou)
TanQyou Franeker (De Wieken 2) |
TanQyou Sint Annaparochie (Stadhoudersweg 30) |
TanQyou Leeuwarden (Nijlânsdyk 4) |
TanQyou Hommerts (Jeltewei 1) |
TanQyou Grijpskerk (lageweg 8) |
TanQyou Schoonebeek (Europaweg 153) |
TanQyou Ommen (Brink 58) |
TanQyou Dalfsen (Vossersteeg 99) |
TanQyou Putten (Stationsstraat 44) |
TanQyou Bergen op Zoom (Gagelboslaan 161) |
TanQyou Heerlen (Voskuilenweg 125 |
TanQyou Landgraaf (Brunsummerweg 136) |
Euro 102 is een brandstof met een hoger octaangetal en bevat geen ethanol. Omdat er geen ethanol in zit is Euro 102 geschikt voor oudere motoren en oldtimers. Door het verhoogde octaangetal (102) is de brandstof “kloptvaster”, waardoor de ontbranding beter gereguleerd kan worden.
Foto: Tanqyou
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven