In 2020 werden er in totaal 1604 motorfietsens in Nederland als gestolen opgegeven, een stijging van 1,6% ten opzichte van 2019, zo blijkt uit de cijfers van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit. Het aantal teruggevonden motoren daalde juist iets, van 21,6 % in 2019 naar 20,6 % in 2020. Daarmee blijven het aantal motordiefstallen en terugvindpercentage heel sterk in lijn met de aantallen van de voorgaande jaren. Dat lijkt beter dan het is, want bij de personenauto’s was een daling van bijna 10% te zien, waarbij corona mogelijk een hoofdrol speelde. Wel is het zo dat het diefstalcijfer in de eerste helft van 2020 veel hoger lag, wat in de tweede helft alsnog weer omlaag ging.
Motordiefstallen 2016 – 2020 met terugvindpercentage
Jaar | Aantal gestolen | Terugvindpercentage |
2016 | 1579 | 20,4% |
2017 | 1631 | 17,2% |
2018 | 1602 | 21,5% |
2019 | 1579 | 21,6% |
2020 | 1604 | 20,6% |
MOTORDiefstal hotspots
De meeste motoren werden in 2020 nog steeds in de politie-eenheid Amsterdam als gestolen opgegeven, al was hier wel een daling te zien. In Rotterdam steeg het aantal motordiefstallen juist explosief, van 210 in 2019 naar 315 in 2020. Maar liefst 59% van de gestolen motorrijwielen in Nederland werden door de drie gezamelijke politie-eenheden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag aangemeld.
Driewielers
Overigens worden driewielers en quads niet bij de motorfietsen, maar bij de auto’s meegeteld. Daarvoor geldt dat van de Piaggio (MP3) er 68 van de 8743 in Nederland rijdende exemplaren werden gestolen, een diefstalratio van 1 op 129, waarvan ruim 19% werd tergugevonden. Voor Gilera ligt dat cijfer, met 11 van de 743 die gestolen werden, op 1 op 68, met een terugvindpercentage van ruim 27%. De gehele categorie drie- en vierwielers was goed voor 163 stuks, met een diefstalratio van 1 op 204 en een terugvindpercentage van 16,6%.
MOTORDiefstal per motormerk
Binnen de motormerken zijn de verschillen groot. Logischerwijs zouden Honda’s het meest gestolen moeten worden wegens het grootste ‘wagenpark’ van het merk, maar die twijfelachtige eer valt -in eerste instantie- Yamaha ten deel. Qua motordiefstallen duiken dan daarchter de Piaggio Vespa motorscooters op, met daarbij ook nog eens de hoogste kans op diefstal per motorvoertuig. Daarbij moeten dan ook nog eens de eerdergenoemde driewielers opgeteld worden, waardoor Piaggio nèt boven Yamaha uitsteekt. Maar, ook dat is niet helemaal eerliijk, want in de categorie 3- & 4-wielers staat ook Yamaha in de lijst, maar dat zijn vermoedelijk dan weer quads. Hieronder de lijst met meest gestolen motorfietsen per merk, met daarbij de kans op diefstal (1 op … wordt gestolen) en het terugvindpercentage.
2020 | 1 op … | Terug | ||
1 | Yamaha | 301 | 405 | 20,3% |
2 | Piaggio | 237 | 45 | 25,7% |
3 | BMW | 189 | 496 | 18,0% |
4 | Suzuki | 163 | 589 | 18,4% |
5 | Honda | 161 | 1052 | 30,4% |
6 | Kawasaki | 145 | 487 | 16,6% |
7 | KTM | 139 | 145 | 10,1% |
8 | Ducati | 54 | 458 | 13,0% |
9 | Harley-Davidson | 53 | 1090 | 7,5% |
10 | Gilera | 33 | 53 | 21,2% |
11 | Aprilia | 24 | 406 | 13,3% |
12 | Kymco | 21 | 71 | 71,4% |
13 | Husqvarna | 15 | 184 | 13,3% |
Diefstal crossmotoren?
In de berichtgeving rondom motordiefstallen geldt wel dat alleen voertuigen met een geldig Nederlands kenteken worden geregistreerd. Daarmee vallen dus niet alleen alle gestolen motoren met een buitenlands kenteken buiten de cijfers, maar is er ook geen enkel zicht op de aanhoudende stroom aan diefstallen van crossmotoren.
Vanuit de motorcross bereiken ons vaak signalen dat de diefstal van crossers de spuigaten uitloopt, maar dit is cijfermatig niet aantoonbaar, puur omdat het LIV haar registratie op basis van RDW-gegevens doet, dus aan de hand van kentekenbestanden. Ook bij de politie is hiervoor geen apart ‘vakje’ en de verzekeraars komen vaak niet eens in het verhaal voor, omdat de meeste crossmotoren niet zijn verzekerd.
Het extra grote diefstalrisico van de crossmotoren (enduro’s) die wel van een kenteken zijn voorzien, zoals blijkt uit de relatief hoge diefstalkans van KTM’s en Husqvarna’s, lijkt het probleem te onderstrepen. Daarbij valt ook het extreem lage terugvindpercentage van KTM op, alleen Harley-Davidson scoort traditioneel nòg lager.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven