In de Verenigde Staten is het een alom bekend begrip; de Crate Engine: een volledig opgebouwd motorblok, los leverbaar om plug and play te monteren. Dergelijke crate engines zijn meestal voorzien van een grotere cilinderinhoud en meer onderdelen, die het vermogen significant doen toenemen. S&S Cycle, de Amerikaanse tuner die -onder andere- bekend is als een van de motorleveranciers in de King of the Baggers kampioenschappen, komt daarvoor met een gloednieuw motorblok.
Het nieuwste project, de MK136, is gebouwd ter vervanging van het veelvoudig toegepaste Milwaukee-Eight (M8) motorblok. Dit type is te vinden in Harley-Davidson touring motorfietsen vanaf 2017. De sterkste HD-uitvoering heeft een cilinderinhoud van 1870 cc en een topvermogen van 93 PK en 160 Nm aan koppel. De vervanging voor het M8 motorblok is vanuit S&S Cycle nu leverbaar in verschillende specificaties.
Bigger is better
Het MK136 motorblok is door de tuner van de grond af opgebouwd. Onderdelen zoals de carters en cilinderkoppen zijn in eigen huis geproduceerd. Het twee cilindermotorblok heeft een inhoud van 2228 cc. Twee versies zijn te verkrijgen van het motorblok. De reguliere versie met 475-G nokkenassen levert volgens de tuner al 121 PK en brengt het koppel naar 197 Nm. In de Verenigde Staten, waar sommige staten zeer strenge milieueisen hanteren op motorvoertuigen, betreft dit de versie die op de openbare weg te gebruiken is.
Naast dit type levert S&S ook nog een uitvoering voorzien van de 550-G nokkenassen. Officieel in de VS niet geschikt voor de openbare weg en daarmee dus ‘’race-only’’. Officiële cijfers worden nog niet opgegeven maar afhankelijk van de opgebouwde onderdelen en afstelling zou deze richting 150 PK moeten kunnen gaan.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven