Skip to main content

Scoop: eerste foto’s 2021 Yamaha R7 uitgelekt

Nadat Yamaha recent twee teaservideo’s uitbracht van een nieuw, sportief R-model, bevestigen foto’s nu de geruchten dat het om een nieuw R7 supersportmodel gaat, op basis van de MT-07 en Tracer 7. Die foto’s bevestigen dat deze nieuwe R7 motorisch en qua inzetgebied een totaal andere machine is dan het model waar hij qua uiterlijk wel sterk op lijkt: de YZF-R6. Technisch gezien zijn er dan ook vooral heel veel overeenkomsten met de MT-07. Het 689 cc tweecilinder motorblok zal daarom vermoedelijk ook dezelfde 73,4 PK en 67 Nm leveren. Wel is er nu een upsidedown voorvork aanwezig, waarop radiaal gemonteerde remklauwen geplaatst zijn. 

Technische gegevens 2021 Yamaha R7

Het grootste verschil tussen de R7 en MT-07 word gemaakt door de volledige racekuip, het andere stuur en de lagere tank. De kuip heeft veel weg van de YZF-R6, die overigens niet meer als straatmodel leverbaar is, maar zoals gezegd een totaal andere motorfiets is. Qua rijwielgedeelte zien de swingarm, wielen en het subframe van de nieuwe Yamaha R7 er exact gelijk uit als die op de voor 2021 vernieuwde Yamaha MT-07, vermoedelijk is dit ook onder de kuip gelijk; alleen de afdekkap over de framebuizen boven de voetsteunen is anders van vorm. In een opening daarvan is te zien dat het voorste ophangpunt van het motorblok ook gelijk is aan dat van de MT-07. 

Dit alles betekent dat de R7 geen aluminium brugframe heeft, zoals de R6 dat had, maar het buizenframe van de MT-07 en Tracer 7. Zelfs de balhoofdhoek van 24,5 graden zou hetzelfde kunnen zijn, maar eventueel is die met andere kroonplaten toch iets aangepast; bij het stuur is toch al een andere configuratie nodig om het brede aluminium stuur van de naked te vervangen door clip-ons of semi clip-ons. De uitlaat ziet er op beide modellen 100% hetzelfde uit. 

2021 Yamaha R7 action

2021 Yamaha R7 vs. 1999 Yamaha YZF-R7?

Het is nog niet helemaal duidelijk of de naam volledig YZF-R7 wordt, omdat deze naam al in 1999 gebruikt werd voor het iconische 750 cc Superbike homologatiemodel, waarvan er maar 500 gemaakt werden. Het zou ook kunnen dat de YZF-voorloop weggelaten wordt, om zo het verschil te laten zien tussen het legendarische, historische model en het huidige CP2-platformmodel. De nieuwe R7 is immers een veel meer op straatgebruik geörienteerde motorfiets, waar de vorige YZF-R7 een racemotor met slim verkregen typegoedkeuring was, zodat Yamaha met een 750 cc motorfiets nog binnen de toen geldende World Superbikes reglementen paste. Voor sommigen zal het gebruik van de oude naam misschien bijna als heiligschennis worden gezien, maar daar tegenover staat dat Yamaha met de komst van de nieuwe R7 wel een nieuw, aantrekkelijk geprijsd, supersportmodel met een lage instap inzet, waarmee die supersportklasse van de ondergang kan worden. 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws