Vandaag werd bekend gemaakt dat Sanoma Media Nederland voornemens is om negentien tijdschriften te verkopen aan mediahuis New Skool Media, waaronder Moto73 en Motor Magazine. Alle 93 medewerkers van de betreffende bladen behouden hun baan en verhuizen mee naar de nieuwe eigenaar. Of de verkoop ook definitief doorgaat zal afhangen of de vakbonden en de ondernemersraad een positief advies uit zullen brengen, maar ook de licentiehouders zullen nog groen licht moeten geven. Indien alle partijen met de verkoop instemmen zal naar verwachting de overgang naar de nieuwe eigenaar na de zomer zijn voltooid. Welk bedrag bij de verkoop is gemoeid is niet bekend gemaakt.
De negentien tijdschriften die (mogelijk) overgaan van Sanoma naar New Skool Media zijn: Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, MOTO73, MOTOR Magazine, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, delicious., Vorsten, KIJK, Know How, ZIN, Fiets, FietsActief, Procycling en Zeilen.
Sanoma heeft al jaren te kampen met teruglopende oplages voor alle tijdschriften, waarop de motorbladen geen uitzondering zijn. De oplage van Moto73 daalde de afgelopen jaren van 24.300 in 2009 naar 19.785 in het tweede kwartaal van 2013, al is dit wel incluisef een dikke 4000 nummers die in leesmappen verdwijnen. Motor Magazine heeft het nog veel moelijker, na het vertrek van de KNMV als partner halveerde de oplage bijna, van 26.000 in 2009 naar 13.985 in het tweede kwartaal van 2013, zonder leesmappen is die dus tot onder de 10.000 gedaald.
Bron: NOS, NU.nl
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief