Het van oorsprong Britse Royal Enfield heeft een nieuw model gepresenteerd. Na de introductie van de Himalayan 450 wordt nu op dezelfde basis een scrambler gebouwd. Ook de krachtbron wordt met zijn merkgenoot gedeeld wat betekent dat de Guerrilla 450 wordt aangedreven door een 452cc ééncilinder die ongeveer 40 pk levert. Het model wordt leverbaar in verschillende configuraties en kleurstellingen. De fabrikant meldt dat prijzen in Nederland beginnen bij € 6799.
Ergonomie en aandrijving
De Guerrilla 450 deelt met de Himalayan veel technische specificaties. Hoewel het rijwielgedeelte grotendeels overeenkomt, zijn er enkele belangrijke verschillen. Door toepassing van een andere achterbrug is de wielbasis 7 centimeter korter. Deze moet samen met andere kleine aanpassingen zorgen voor een dynamisch rijgedrag. Het totaalgewicht van de motorfiets is 185 kilo rijklaar. Royal Enfield heeft bewust gekozen voor een minimalistisch design zoals het scrambler type betaamd en met het oog op een toegankelijke rijervaring.
Het 452 cc motorblok is gekoppeld aan een manuele versnellingsbak en heeft 6 versnellingen. De fabrikant belooft een karakteristiek waarbij het vermogen en koppel over nagenoeg het hele toerenbereik beschikbaar is. Hoewel bij de Guerrilla de tandwielverhouding anders is, was dit bij onze test van de Himalayan prima in orde. De motorfiets is geschikt voor het A2 rijbewijs.
Connectiviteit, opties en prijzen
Standaard is de Guerrilla 450 voorzien van LED verlichting rondom en kan de bestuurder middels stuurbediening kiezen tussen twee rijmodi. Het basismodel genaamd ” Analogue” is voorzien van een analoog display. Op de twee duurdere varianten zal standaard het ‘’Tripper TFT Cluster’’ gemonteerd zijn. Middels het ronde 4 inch scherm kan de bestuurder alle belangrijke informatie tot beschikking krijgen. Naast navigatie via Google maps biedt de interface muziekbediening, weersvoorspellingen en uitgebreide voertuiginformatie. Middels de knoppen op het stuur kan de bestuurder toegang krijgen tot een muziekspeler, berichten en andere apps op de mobiele telefoon.
Prijzen in Europa variëren zonder opties tussen € 5290 en € 5540. In Nederland zal het basismodel niet leverbaar zijn. De ”Dash” variant zal in Nederland € 6799 gaan kosten en het duurste model die de naam ”Flash” draagt kost € 6899 zonder extra opties. Via een configurator kunnen geïnteresseerde kopers kiezen uit diverse kleurstellingen en opties. De Royal Enfield Guerrilla is per direct te reserveren en zal medio augustus dit jaar bij de dealers in de showroom staan.
Overzicht alle technische gegevens onder foto
Technische gegevens Royal Enfield Guerrilla 450
Motortype | Viertakt ééncilinder, DOHC, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud (BxS) | 452 cc (84×81,5 mm) |
Compressieverhouding | 11,5:1 |
Vermogen | 39,5 PK (29,4 kW) @ 8000 tpm |
Max. koppel | 40 Nm @ 5500 tpm |
Koppeling | Natte platen, slip & assist koppeling |
Versnellingen | 6 |
Brandstofsysteem | Elektronische injectie, 42mm gasklephuis, ride by wire |
Frame | Staal buizenframe met motorblok als dragend element |
Voorvering | Showa 43mm USD voorvork |
Achtervering | Showa Monoshock met link |
Veerweg v/a | 140 mm / 150 mm |
Voorband | 120/70-R17 |
Achterband | 160/60-R17 |
Voorrem | 310 mm schijf, 2-zuiger zwevende remklauw |
Achterrem | 270 mm schijf, eenzuiger zwevende remklauw |
Wielbasis | 1440 mm |
Grondspeling | 169 mm |
Lengte | 2090 mm |
Breedte | 833 mm |
Hoogte | 1125 mm ( zonder spiegels ) |
Zadelhoogte | 780 / 800 mm (lager zadel is optie) |
ABS | Tweekanaals ABS |
Elektrisch systeem | 12V – DC |
Accu | 12V, 8 AH |
Koplamp | LED |
Elektronica | USB Lader, twee rijmodi |
Dashboard | 4 inch rond TFT scherm met telefoon connectiviteit, Navigatie ( by Google Maps ) en bedienbare media |
Dashboard ( Basis model ) | Digitaal/analoog dashboard |
Achterlicht | LED, geïntegreeerd achterlicht en knipperlichten |
Tankinhoud | 11 liter |
Gewicht rijklaar | 185 kilo |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven