Royal Enfield, wereldleider in het segment van middenklassemotoren (250 cc tot 750 cc), onthulde op de EICMA Motor Show 2024 in Milaan, Italië, de geliefde Royal Enfield Classic 650 waar reikhalzend naar is uitgekeken. Als meesterwerk in de line-up van Royal Enfield is de nieuwe Classic 650 een uitvergrote versie van het typische Classics-silhouet uit het verleden, maar hij blijft trouw aan de genetische kenmerken van de Classic-familie.
De Classic is nog altijd de puurste expressie van het Royal Enfield-DNA, dat bij elke nieuwe versie duidelijk de kern vormt. Hij heeft niet alleen als basis gediend voor meerdere Royal Enfield-modellen, maar is trouw gebleven aan zijn prestigieuze roots, tijdloze elegantie, de charme van het verleden en het opvallende, rotsvaste karakter. Dankzij het vakkundige ontwerp heeft de Classic altijd voor de cultuur van klassiek design, esthetiek en technische ontwikkeling gestaan.
De nieuwe Classic 650 belichaamt het opvallende karakter van de Classic-familie, maar doet dat dubbel zo sterk. Zijn statige, gestroomlijnde vormen worden aangedreven door de veelgeprezen 650 Twin-motor van Royal Enfield, waardoor hij snel en sierlijk rijdt. De Classic 650 heeft nog altijd de typische kenmerken van de Classic-familie, maar combineert old-school esthetiek met soepele vermogensafgifte. Hij ziet er indrukwekkend uit, maar is prettig om op te rijden. Dit is door en door een pure Classic.
tekst gaat door onder de foto
Dubbel zoveel charme
De Classic heeft in de loop van de jaren als basis voor veel Royal Enfield-modellen gediend. Hij stond altijd voor de rijke traditie en inspiratie die zo kenmerkend zijn voor de stijl van Royal Enfield. De Classic 650 is hierop geen uitzondering. Hij zet deze traditie voort en is gebouwd met de bekende, karakteristieke stijlelementen die hem met zijn voorgangers verbinden. De Classic 650 heeft de kenmerkende ‘framebeugel’die hem met alle eerdere modellen verbindt, van de OG Classic tot de Thunderbird en de meer recente Super Meteor en Shotgun. Maar daar houden de gelijkenissen op.
De Classic 650 is met veel aandacht voor detail ontworpen. Met zijn vloeiende lijnen, karakteristieke stijlelementen en luxe details die klasse en authenticiteit uitstralen, belichaamt hij de geest achter de rijke geschiedenis van Royal Enfield. De motorfiets heeft een prachtig vormgegeven brandstoftank, ronde vintage koplampen en elegante ronde spatborden die eer betonen aan de geschiedenis van de Classic.
Dubbel zoveel capaciteit
Het kloppende hart van de Classic 650 is de wereldwijd geprezen 648 cc parallelle tweecilindermotor, die voor het eerst en met een nieuwe afstelling op dit model gemonteerd is. Hij levert sterke acceleratie in het lage toerengebied, heeft een fenomenale gasrespons en is perfect gekalibreerd voor de elegantie en het ontspannen karakter van een Classic. Hij levert topprestaties en is ideaal voor motorrijders die kracht, balans, comfort en controle tijdens elke rit willen.
Het verfijnde schakelgedrag en het evenwichtige chassis maken de motorfiets bijzonder stabiel en heerlijk om op te rijden, zelfs op ruw terrein. De 650 cc tweecilindermotor staat bekend om zijn sterke acceleratie bij lage toerentallen, wat hem ideaal maakt voor hard accelereren en snelle inhaalmanoeuvres. Al bij lage toerentallen levert hij een flinke dosis koppel, zodat je snel optrekt zonder veel gas te geven. De motor is verrassend rustig en verfijnd, en produceert weinig vibraties, zelfs op hogere snelheden. Zijn responsiviteit en goed afgestelde gashendel maken hem leuk en spannend om op te rijden.
Dubbel zoveel karakter
Hoewel de Classic 650 een traditie in stand houdt, is hij compleet modern en uniek. Het ontwerp, de uitstraling en de vorm van de motorfiets passen bij de lijnen en vorm van de motor die hem aandrijft. De Classic 650 heeft kortere, sportievere spatborden en lijkt naar voren te leunen, wat bij de voorwaarts gerichte tweecilindermotor past. Dit geeft de motorfiets een dynamische uitstraling. De modernere, bredere banden maken hem capabeler en de grotere vormen passen goed bij de zwaardere motor.
De nieuwe Classic 650 heeft hetzelfde veelgeprezen chassis als de Super Meteor en de Shotgun 650. Hij is standaard uitgerust met een duozadel, maar het passagierszadel en het bagagerek kunnen worden verwijderd via een mechanisme met één schroef. Met zijn helder gepolijste aluminium-verchroomde finish op de koplamp en knipperlichten ziet de Classic 650 er nog precies zo uit als typisch naoorlogse Britse motorfietsen. De vloeiende lijnen die van de voorkant tot de achterkant lopen, accentueren de visuele harmonie. De motorfiets heeft de opvallende druppelvormige brandstoftank en de karakteristieke Royal Enfield-koplampbehuizing, met een nieuwe ledkoplamp en de typische ‘tijgerlampen’, oftewel pilotlampjes. Sinds 1954 zijn deze standaard op alle Royal Enfield-modellen.
Door de ergonomische zithouding, de perfect gepositioneerde stuurstang en het zachte brede zadel ervaart de bestuurder optimaal comfort tijdens lange ritten. De voor- en achtervering van Showa zijn afgesteld voor prettig rijgedrag en absorberen moeiteloos oneffenheden in de weg. Dankzij de responsieve handling zoef je soepeltjes door stadsverkeer en met vertrouwen over snelwegen.
Elektronica
Het instrumentenpaneel is minimalistisch. Met een digitaal LCD-scherm met kilometerteller, een tripmeter, een brandstofmeter, een serviceherinnering, een versnellingsindicator en een klok. De bestuurder kan zich op de weg concentreren en van de rit genieten. Ook zijn er originele motorfietsaccessoires verkrijgbaar met de thema’s Classic en Classic Tourer. De Classic 650 belichaamt de tijdloze charme van motorrijden met moderne precisie en comfort.
Klassieke kleuren voor klassieke vormen
De kleurstellingen van de Classic 650 doen denken aan de afwerkingen van de Classic 500, maar geven een frisse draai aan de traditie. Vallam Red, Teal en Black Chrome accentueren schitterend de elegante, vloeiende lijnen en klassieke vormen van de motorfiets.
Prijzen
Prijzen in de Benelux worden nog bekendgemaakt. Vooraf bestellen kan vanaf vandaag. Leveringen worden in maart 2025 verwacht.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven