Skip to main content

Royal Enfield Bullet 350 en Himalayan 450 onderweg

Over twee weken zal het Indiase motormerk een nieuwe 2024-versie van de Bullet 350 onthullen, met mogelijk ook tegelijk de langverwachte Himalayan 450. Uiterlijk zal het klassieke merk niet heel veel aan het iconische Bullet-model willen doen, maar vooral motorisch gaat er ècht wat veranderen, met de komst van het zogenaamde “J-series” motorblok. De Himalayan doet het wereldwijd al goed in de huidige 411cc-versie, maar zal als 450 nog beter aanslaan in westerse landen.

Bullet 350 eindelijk in Europa

Dat 349cc motorblok is ook al gemonteerd in de Meteor 350, maar ook in de Classic 350 en de Hunter 350, waar het als model precies tussen die laatste twee terecht gaat komen. Wat betreft prestaties zal de 350 rond de 20 PK en 27 Nm uitkomen, met dezelfde vijfversnellingsbak als de andere 350’s. Qua chassis zal de nieuwe Bullet vooral leunen op de Classic 350, met zeer vermoedelijke hetzelfde frame en dezelfde vering en remmen. Het belangrijkste van het nieuwe motorblok is natuurlijk de emissie, die voldoet aan EURO5, waardoor export naar Europa mogelijk wordt.

Ook onderweg: 2024 Royal Enfield Himalayan 450

Naast de Bullet 350 is er al langer een nieuwe versie van de Himalayan allroad onderweg, nu voorzien van een vloeistofgekoeld 450cc motorblok, waarbij RE ook iets aan het gewicht van de motor zal willen doen. De verwachtingen van de nieuwe 450 zijn hoog, vooral qua prestaties moet de nieuwe versie een enorme sprong kunnen maken vanaf de huidige 24 PK. Punt is wel dat de 450 al in ontwikkeling is sinds 2021, dus het is ook nu weer de vraag of hij er dan toch bij zal zijn op de voor 1 september geplande onthulling van de Bullet. Een Himalayan 650, met het motorblok op basis van de reeds bestaande Interceptor, Super Meteor en Continental 650’s, lijkt nog verder weg.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws