Vanaf 1 januari 2021 gaat de RDW kilometerstanden bijhouden van motorfietsen, net zoals ze dat al langer bij auto’s doet. Dit zal echter alleen gebeuren als een motor onderhouden wordt door een motorbedrijf met een RDW-erkenning. Dat meldt de MAG in haar volgende MAGazine na een interview met Martin Huisman van Vereniging Aanpak Tellerfraude, een samenwerkingscollectief van BOVAG, RAI Vereniging, ANWB en NKC. Aanleiding voor het interview is de televisie-uitzending van Tros Opgelicht waarin de frauduleuze activiteiten van een aantal motorhandelaren en -dealers de hele motorbranche in een kwaad daglicht stelden. Hierdoor ontstond de indruk dat het terugdraaien van kilometertellers in de motorbranche veel voorkomt.
De registratie zal alleen gebeuren bij bedrijven met een RDW-erkenning, omdat die rechtstreeks meldingen kunnen doen in het RDW-kentekenregistratiesysteem van de overheid. Dit zijn meestal de grotere motordealers, die op die manier kentekens kunnen aan- en afmelden. De registratie van de kilometerstand gebeurt in alle gevallen waarin een motor bij de motorzaak komt. “Niet als je een liter olie komt kopen, maar wel bij elke handeling waar een factuur voor geschreven wordt of zou kunnen worden”, aldus Huisman in MAGazine.
Dit betekent natuurlijk wel dat alle onderhoud bij niet RDW-erkende bedrijven niet tot een tellerregistratiemoment zal leiden. Daar komt bij dat auto’s door de de APK regelmatig bij de dealer moet komen, terwijl de APK-plicht voor motoren in Nederland niet aanwezig is. De MAG is al jaren mordicus tegen een APK voor motoren en stelt dan ook ten overvloede vast dat de kilometertellerregistratie geen voorloper van een APK is. Overigens wordt in hetzelfde nummer van MAGazine wel een APK in België aangekondigd.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven