Om fraude met kilometerstanden aan te pakken, komt er vanaf 1 juli 2021 een kilometerregistratiesysteem voor motorfietsen, zo werd al eerder aangekondigd. Het registratiesysteem werkt net zoals dat al bij auto’s gebeurt en wordt uitgevoerd in het kentekenregister van de RDW. Men verwacht dat fraude met kilometerstanden hiermee wordt bestreden, de schade die dit consumenten jaarlijks oplevert bedraagt nu naar schatting van de RAI nog zo’n 110 miljoen euro. Een jaar geleden onstond er ophef toen AvroTros tv-programma Opgelicht! aantoonde dat er in de motorbranche flink gefraudeerd wordt met kilometerstanden van tweedehands motorfietsen en schademotoren.
Het terugdraaien van kilometerstanden was overigens al lang strafbaar en ook apparaten die de teller van een motorvoertuig kunnen manipuleren zijn verboden. De wetgeving voert nu een verplichte kilometerregistratie bij alle reparatie-, onderhouds- en ook bandenwisselbezoeken voor alle bestaande motorfietscategorieën in, maar geldt alleen voor bedrijven die een RDW-erkenning hebben en dus toegang tot het online systeem van de dienst. Tot nu toe gold die verplichting alleen bij reparaties boven de 150 euro, die ondergrens vervalt nu. Daarnaast komt er een verplichte tellerstandregistratie voor motorfietsen bij onder andere de overschrijving van het kenteken, al is er daarop bij een particuliere overschrijving geen controle.
De registratie van kilometerstanden zal voorlopig nog niet zo’n grote rol gaan spelen als bij auto’s. Eerste oorzaak daarvoor is dat het nog wel even gaat duren voor het systeem daadwerkelijke informatie kan geven of de tellerstand klopt; nu is de database immers nog bijna leeg. Tweede struikelblok voor een kloppende administratie is dat een verplicht, regelmatig contactmoment met een RDW-geregistreerd garagebedrijf ontbreekt, zoals er bij auto’s -door de APK- wel is. Overigens lijkt die APK voor motoren nu wel snel dichterbij te komen door Europese wetgeving, die straks niet langer door de Europese landen zelf in te vullen is.
RAI Vereniging stond volgens eigen zeggen samen met BOVAG aan de wieg van deze wetgeving. Kees Pereboom, beleidsadviseur Technische Zaken bij RAI Vereniging over de gevolgen van teruggedraaide kilometertellers:
“Een machine waarbij de teller is teruggedraaid kan immers onveilig zijn, is duurder in aanschaf en zadelt de koper op met hogere onderhoudskosten. Ramingen gaan er van uit dat ongeveer 10 tot 20 procent van de kopers teveel betaalt voor een gebruikte motorfiets.”
RDW-erkend bedrijven gaan tellerstanden motorfiets (en driewielers/trikes) in de volgende gevallen registreren:
- Opname bedrijfsvoorraad
- Tenaamstelling
- Elk(e) reparatie, onderhoud en bandenwissel (geen minimumbedrag)
- Afmelding voor export
- Afmelding voor demontage (niet verplicht)
Er is een uitzondering als er geen teller in de motor zit of als de teller niet is af te lezen, bijvoorbeeld het geval als de teller kapot is en niet eenvoudig te repareren. Meer informatie is te vinden op de site van de RDW.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven