Vanaf gisteren mag in de Amsterdamse metrostations geen reclame meer gemaakt worden voor ‘fossiele producten’, zoals motorfietsen, auto’s en bromfietsen die rijden op benzine, oftewel gebruik maken van ‘fossiele brandstoffen’. Dat maakte GroenLinks-wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid) bekend na ondertekening van een convenant met CS Digital Media, het bedrijf dat de DOOH reclames in de Amsterdamse metro verzorgt.
Amsterdam is daarmee de eerste Nederlandse stad reclame voor fossiele producten uit het straatbeeld wil weren. Vanaf 3 mei 2021 is daarom op het digitale reclamenetwerk van de Amsterdamse metro geen reclame voor fossiele olieproducten voor de aandrijving van motoren en machines meer te zien. Ook reclames voor voertuigen die worden aangedreven door fossiele brandstoffen, worden geweerd. Het is juridisch gezien niet mogelijk om bedrijven die reclame willen maken in de metrostations helemaal te weren, dit kan alleen op productniveau, aldus de gemeente, die ook met andere exploitanten in de stad in gesprek wil over het weren van reclame voor fossiele producten.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven