Een recente uitspraak door het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) lijkt ervoor te zorgen dat er over enkele maanden geen aparte “afleveringskosten” meer gerekend mogen worden. De importeur van automerk Kia verloor een zaak hierover, waardoor ook voor motorfietsen deze kosten niet langer buiten de prijs (waarmee geadverteerd wordt) gehouden mag worden. De RCC stelt dat “naar het oordeel van de Commissie sprake van onduidelijke informatie ten aanzien van de prijs zoals bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Tevens heeft adverteerder niet voldaan aan de verplichting om essentiële informatie met betrekking tot de prijs te verstrekken als bedoeld in artikel 8.4 aanhef en onder c NRC. Tot deze verplichting dient te worden gerekend het noemen van de volledige (vanaf)prijs van de desbetreffende auto met de bijkomende, niet te vermijden kosten die in ieder geval aan de klant in rekening gebracht zullen worden. Indien deze kosten niet reeds in de genoemde prijs zijn verdisconteerd, dienen zij duidelijk uit de uiting te blijken.“
Hiermee lijkt het buiten de prijs houden van afleverkosten dan ook zijn langste tijd gehad te hebben. Logisch gevolg lijkt dat de consumentenadviesprijzen dan ook met enige honderden euro’s zullen gaan stijgen. Per merk zal de prijsstijging gaan verschillen, gezien het verschil in afleveringskosten. Sommige motormerken rekenen momenteel 450 euro aan afleveringskosten, terwijl er door een enkel merk bijvoorbeeld ook nog “transportkosten” buiten de in uitingen genoemde prijzen worden gerekend. Ook deze kosten zullen in de prijs waarmee geadverteerd wordt verdisconteerd moeten worden.ook de kentekenleges worden in de uitspraak genoemd als “kostenelementen die verband houden met overheidsregelingen (legeskosten en verwijderingsbijdrage”, die dus ook in de “vanaf-prijs” meegenomen dienen te worden.
Link: uitspraak Reclame Code Commissie
Hiermee lijkt het buiten de prijs houden van afleverkosten dan ook zijn langste tijd gehad te hebben. Logisch gevolg lijkt dat de consumentenadviesprijzen dan ook met enige honderden euro’s zullen gaan stijgen. Per merk zal de prijsstijging gaan verschillen, gezien het verschil in afleveringskosten. Sommige motormerken rekenen momenteel 450 euro aan afleveringskosten, terwijl er door een enkel merk bijvoorbeeld ook nog “transportkosten” buiten de in uitingen genoemde prijzen worden gerekend. Ook deze kosten zullen in de prijs waarmee geadverteerd wordt verdisconteerd moeten worden.ook de kentekenleges worden in de uitspraak genoemd als “kostenelementen die verband houden met overheidsregelingen (legeskosten en verwijderingsbijdrage”, die dus ook in de “vanaf-prijs” meegenomen dienen te worden.
Link: uitspraak Reclame Code Commissie
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven