Afgelopen week is er bij de Safety Gate een recall gemeld op de Kawasaki Ninja H2. De Safety Gate is het waarschuwingssysteem van de Europese Commissie voor alle non-food artikelen. Hier kunnen alle lidstaten melding maken van mogelijk gevaarlijke producten. Dit is dus ook gedaan voor de Kawasaki Ninja H2 serie (SX, SX SE, SX SE+).
Er bestaat namelijk het gevaar dat de tandwielen in de versnellingsbak kunnen breken. Dit heeft te maken met de aansturing vanuit de ECU-unit. Wanneer er in ‘valse neutraal’ geschakeld wordt, is de ECU niet in staat het toerental omlaag te brengen. Wanneer de tandwielen dan alsnog aangrijpen, is het toerental dusdanig hoog dat de tandwielen kunnen breken. Gevolg is dat gehele aandrijflijn in één keer stil kan vallen, wat kan zorgen voor zeer gevaarlijke situaties en een valpartij. Het zou hierbij enkel gaan om motoren geproduceerd in 2018 en 2019.
De melding is als eerste gedaan door Duitsland, maar Griekenland, Polen en Slovenië geven ook aan dat er bij hen Kawasaki’s zijn aangetroffen met het beschreven probleem. In Nederland is de recall nog niet officieel bij de RDW gemeld.
Eind vorig jaar is dezelfde recall uitgevoerd in Amerika. Als oplossing zijn daar de betrokken motorfietsen voorzien van een nieuwe mapping in de ECU.
Update 26 april: het blijkt dat de betreffende recall al van eind 2020 is, maar nu pas door het Europese Safety-Gate systeem wordt verspreid. In de tussentijd heeft de importeur al de benodigde acties uitgevoerd. Nieuwsmotor.nl heeft in de afgelopen jaren meerdere malen zeer duidelijk gemaakt dat de Europese (en dus ook Nederlandse) systemen van terugroepacties niet adequaat zijn ingericht.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven