RAI Vereniging, de organisatie van motorimporteurs en -fabrikanten, roept vandaag de regering op om bezitters van een B-autorijbewijs vrij te stellen van het theorie-examen voor het “lichte” A1 motorrijbewijs. Dit zou betekenen dat automobilisten nog wel gewoon alle praktijk-motorijlessen moeten volgen en zowel de examens Voertuigbeheersing (AVB) als Verkeersdeelnaming (AVD) moeten afleggen. Volgens de RAI Vereniging groeit de behoefte in de anderhalvemetersamenleving aan individueel vervoer, zoals Nieuwsmotor al eerder vaststelde, waarbij motorrijden duidelijk kan helpen. Verder wordt er nog gewezen op de rol die een motorfiets kan spelen in de mobiliteitsproblemen als files en parkeren. Bij beide zou het zogenaamde “A1 in B” kunnen helpen, zoals de FEMA dat nèt voor de coronacrisis al bij Europese motorrijders peilde, al pleit de lobyorganisatie van de industrie nu voor een uitgeklede versie hiervan. Cora van Nieuwenhuizen, Minister van Infrastructuur en Waterstaat, heeft toegezegd “serieus” te gaan bekijken.
In 13 Europese landen zijn de voorwaarden voor het motorrijbewijs voor mensen in bezit van een B-rijbewijs inmiddels verlicht, zo meldt de RAI in haar aanvraag. In die landen hoeven bezitters van een autorijbewijs niet nog apart een theorie examen voor de motor af te leggen, omdat de theorie voor het B-rijbewijs ook voor een A1 motor volstaat. Echter, daarbij wordt niet vermeld dat in een groot aantal landen er daarnaast ook ontheffing van de praktijkexamens is, die vervangen worden door een verplicht aantal te volgen motorrijlessen. In buurland Duitsland werden recent 9 lessen als eis gesteld, maar zonder examens, een methode die ook in buurland België wordt gebruikt.
Het lijkt er dus op dat de RAI wel heel erg laag inzet, met alleen de vraag om het schrappen van het theoriedeel, waarbij er daarnaast nog een aantal extra eisen worden ingebracht. Iets waarmee de drempel door de motorbranche zelf alvast nog iets wordt verhoogd, vermoedelijk omdat met bang is anders de politiek niet te overtuigen. De RAI stelt de volgende drie eisen voor:
- Een B-rijbewijshouder moet tenminste 24 jaar oud zijn om examen te mogen doen. Dit is exact de leeftijd waarop andere motorrijders een “vol” motorrijbewijs mogen halen, al kan dat onder voorwaarden tegenwoordig ook al veel eerder met Code 80.
- De aanvrager moet vijf jaar lang geen verkeersdelicten hebben begaan. We gaan er vanuit dat met ‘delicten’ door de RAI alleen misdrijven worden bedoeld, anders zou elke lichte overtreding al een overstap blokkeren.
- Men moet wel bij het CBR officieel praktijkexamen A1 voor de (lichte) motorfiets doen, waarmee dus feitelijk twee examens worden bedoeld: AVB en AVD.
Overigens is het rijbewijs A1 voor motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cc, een maximumvermogen van 11 kW/15 pk en een vermogen/gewichtsverhouding van maximum 0,1 kW/kg. Het betreft dus de lichtste categorie motorfietsen en -scooters.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven