Bij de presentatie van het programma voor het TT-festival 2015 is duidelijk dat de organisatie weer teruggaat naar de oude invulling van vooral veel gratis toegankelijke muziek. Daarvoor komen aansprekende namen op de verschillende podia, zoals Go Back to The Zoo, Di-rect, Handsome Poets, Kraantje Pappie, De Kast, Mr. Polska en De Kraaien. De grootste bands spelen weer op het Koopmansplein, maar er is ook muziek op het Kerkplein, de Jan Fabriciusstraat, Doevenkamp, Markt, Brink en Brinkstraat. Op de Weiersstraat is ruimte voor motorgerelateerde activiteiten zoals “ronkende motoren, brandend rubber en fietsstunts”, maar hier wordt ook voor het eerst de verkiezing van Miss TT Festival 2015 gehouden. Het TT-Festival is weer onderdeel van de TT Week, tijdens de aanloop naar de Dutch TT MotoGP op het TT-Circuit zijn er ook nog de TT Kermis, TT Run, Dutch Open Stunt Masters, TT Cultuur, TT Balloon Festival, TT Kids, TT Toertocht, TT Movie en de afsluitende TT Afterparty.
Hieronder vindt u het complete programma van het festival in een makkelijk downloadbare afbeelding, handig voor op een mobiele telefoon, zodat u tijdens het festival de bands in de binnenstad kunt vinden.
Met de terugkeer naar de ‘oude’ invulling sluit de organisatie het debacle rondom de ‘Speedweek’ in 2014 af. Hiervoor was met veel overheidssubsidie (€ 600.000,-) de Rotterdamse organistor Speed Events van Rob Heilbron aangetrokken, met de opdracht om het “vermaak voor het MotoGP-publiek” uit te bouwen tot een groot, internationaal evenement met meer motorgerelateerde activiteiten. Dit leverde vooral ontevreden reacties op; de bevolking van Assen klaagde luidkeels dat ‘hun’ muziekfeestje door een Rotterdams bedrijf was afgepakt, terwijl de nieuwe motoractiviteiten zo amateuristisch werden aangepakt dat vanuit de motorwereld bijna niemand mee wilde doen. Na het evenement volgde dan ook een vernietigend rapport van Onderzoeksburo Axis, waarop Speed Events er, ondanks een meerjarig contract, de stekkers uit trok en later zelfs failliet werd verklaard. Volgens Het Dagblad van het Noorden bleef hierdoor een schuld van 4 ton achter. Recent liet het bedrijf achter Speed Events weten ook de organisatie van de Rotterdam City Race voor het eerst in 10 jaar niet te kunnen organiseren wegens ‘gebrek aan sponsors’.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven