In het meest recente duurzaamheidsrapport geeft Pierer Mobility AG aan dat er samen met Bajaj gewerkt wordt aan de uitbreiding van het elektrische gamma van beide merken. Onder de naam PTW (Powered Two Wheelers) worden er op deze manier voertuigen ontwikkelt met een vermogen dat varieert tussen de 4 Kw en 10 Kw, grofweg tussen de 5 en 13 Pk. Het platform dat tot stand is gekomen is geschikt voor verschillende soorten voertuigen. Zelf geeft Pierer aan dat hierop scooters en elektrische fietsen gemaakt kunnen worden, die ingezet kunnen worden voor alle merken binnen de groep. Serie productie staat gepland voor 2022 in India in de fabriek van Bajaj.
Geheel onverwacht komt dit nieuws echter niet. In december vorig jaar wist Nieuwsmotor al te melden dat er twee elektrische scooters gemaakt zullen gaan worden bij Pierer. Dit echte wel in het merkportfolio van Husqvarna. Ook de overname van GasGas met het hierbij behorende Torrot past in het grotere geheel, daar Torrot al ervaring heeft met de productie van elektische scooters en tweewielers. Afgelopen jaar heeft KTM verschillende vormen van elektrisch vervoer ontwikkelt, waaronder e-bikes, maar ook lichte motorfietsen en scooters.
Ondertussen heeft Bajaj al een elektrische scooter uitgebracht die dus dat platform gebruikt. Het gaat hier om een scooter van het merk Chetak. Aangedreven door een 4Kw motor van Bosch claimt Chetak een bereik van 95 kilometer in de ecomudus en 85 kilometer in de sportmodus. Door middel van het terugwinnen van energie tijdens het remmen claimt Chetak verder dat er iedere keer dat er van 60 km/u naar 0 km/u geremd wordt bijna 3 meter aan extra bereik bij komt. De elektrische scooter van Chetak is echter niet voorzien van een snellaad optie, waardoor volledig opladen alsnog 5 uur kost.
Of de elektrische scooter die uit gaat komen onder de Pierer Group exact dezelfde specificaties krijgt is uiteraard afwachten, maar aangezien hetzelfde platform gebruikt gaat worden, is dit niet onwaarschijnlijk. Hoe de elektrische scooter er precies uit gaat zien is eveneens onduidelijk, onderstaande afbeelding is van een conceptmodel van KTM wat alweer stamt uit 2013. Maar zoals in het artikel van december 2019 op Nieuwsmotor.nl duidelijk is, zou de elektrische scooter dus uit moeten komen onder de vlag van Husqvarna.
Pierer AG heeft de afgelopen jaren daarnaast door verschillende overnames kennis ingekocht voor de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Zoals eerder genoemd was daar in september de overname van GasGas en dus Torrot. Maar ook de overname van Pexco een fabrikant van e-bikes afgelopen november heeft hier aan bij gedragen. Met de komst van de elektrsiche fietsen van Husqvarna als gevolg. Elektrische fietsen en scooters liggen trouwens in lijn met de visie van Stefan Pierer. Die heeft in een interview met Industriemagazin vorig jaar mei al aangegeven dat hij elektrische mobiliteit enkel als oplossing ziet voor op de korte afstanden. Waarbij je dus automatisch uitkomt bij e-bikes, e-scooters en lichte elektrische motorfietsen die met name ingezet worden in en rondom de steden. Hierin ziet hij wel een pioniersrol voor de gehele groep, waarbij met name India een grote groeimarkt is.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven