Door de overstromingen in Duitsland van afgelopen juli raakt de Active ESA-onderdelenvoorziening van BMW Motorrad in de problemen, omdat ook de productielocaties van veringsfabrikant ZF in Bad Neuenahr-Ahrweiler zijn ondergelopen. Juist op deze locatie van ZF worden de belangijkste onderdelen voor het zeer populaire BMW Motorrad Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) veringssyteems gemaakt. De productie komt er nu langzaam weer op gang, maar deze ligt nog niet op het niveau van voor de overstroming. Iets wat vooral te maken heeft met het feit dat alle assemblage nu volledig handmatig plaats vindt, in plaats van via de reguliere productielijnen.
Verschillende bronnen geven bij Nieuwsmotor.nl aan, dat BMW Motorrad-dealers Dynamic ESA momenteel niet als optie op een aantal nieuwe motorfietsen kunnen aanbieden. De website van BMW lijkt dit ook te bevestigen: het Dynamic pakket, waar Dynamic ESA onderdeel van uit maakt, is niet meer op ieder model te bestellen. Zo is Dynamic ESA, als losse optie of als onderdeel van het Dynamic pakket, niet meer te bestellen op de R1250R en R1250RS. Ook in de optielijst van de bestverkocht BMW, de R1250GS, ontbreekt de mogelijkheid om ESA te configureren voor aankoop. Met name dit laatste is een zware aderlating voor BMW, aangezien volgens sommige dealers maar 1 op de 30 GS-en niet met deze optie besteld wordt. Via de BMW configurator is ESA nog wel te bestellen op de S1000XR, R1250RT, de GS850 reeks en wat andere modellen.
Dit lijkt ook terug te komen in de verkoopcijfers, al is het van buitenaf moeilijk een verband aan te tonen. Maar: BMW was de afgelopen jaren uitermatie dominant in de verkoopstatistieken, waarbij met name de R1250GS-reeks een cruciale rol speelde. Opeens liggen dit jaar de verhoudingen héél anders; in juli was de best verkochte motor opeens een scooter en noteerde de GS maar de derde positie qua verkoopaantallen. In augustus zakte BMW zelfs nog verder weg in algehele verkooplijst, ook al krabbelde de verkoop van de GS toen wel weer overeind.
In een officiële reactie aan Nieuwsmotor.nl laat BMW Nederland weten: “De extreme weersomstandigheden met overstromingen als gevolg hebben inderdaad de fabriek van een toeleverancier van BMW Motorrad beschadigd. (…) De situatie heeft enkel effect gehad op de R 1250 R en R 1250 RS deze modellen worden voorlopig niet geproduceerd met het optionele Dynamic ESA systeem. Gelukkig zijn van deze modellen nog voorraad motorfietsen beschikbaar. (…) De gevolgen voor de consument zijn dus gering gebleven.”
Ondanks dat, lijkt het probleem voorlopig toch nog niet helemaal opgelost. Volgens dealers gaat Dynamic ESA pas vanaf november weer als optie bestelbaar worden, terwijl de levertijd mogelijk toch nog langer op zich laat wachten. Dit lijkt ook in lijn te liggen met wat ZF zelf communiceert; dat volledig wederopbouw van de faciliteiten nog maanden op zich kan laten wachten.
Update 14-09
BMW Motorrad meldt: “Het was afgelopen weekend inderdaad niet mogelijk om ESA te configureren op de R 1250 GS, dit issue is inmiddels verholpen. In de configurator kan Dynamic ESA weer gekozen worden en de motorfiets kan in die gewenste uitvoering geproduceerd worden.”
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven