Het Spaanse centrum van ontwikkeling en onderzoek CESVIMAP heeft testen uitgevoerd naar het gebruik van een airbagsysteem onder motorrijders. In het gepresenteerde rapport wordt geconcludeerd dat de kans op ernstig letsel met 22% verminderd wanneer een opzittende van een motorfiets een airbagsysteem draagt.
Werkt al vanaf lage snelheid
Het rapport is bedoeld om de effectiviteit van dit passieve veiligheidssysteem te verifiëren. Crashtesten zijn uitgevoerd met een snelheid van 40 kilometer per uur. Onderzoek wijst uit dat in bijna twee derde van de ongevallen met motorfietsen de snelheid lager is dan 40 kmp/u. Situaties werden gesimuleerd, waarbij een haakse impact van de motorfiets op de auto plaats vindt en een frontale aanrijding. Doordat de bestuurder vaak met het bovenlichaam op de auto terechtkomt, wordt vastgesteld dat een airbag hierbij de kans op letsel sterk doet afnemen.
Airbagsysteem en de markt
Op de markt zijn intussen systemen verkrijgbaar in verschillende types. Hoofdzakelijk is het grootste verschil de manier van activeren. Mechanisch geactiveerde systemen worden aangestuurd door een kabel tussen de berijder en de motorfiets. Elektronische systemen zijn volledig stand-alone en worden aangestuurd door middel van sensoren. Daarnaast zijn er losse vesten verkrijgbaar of beschermende kleding waarin deze systemen reeds geïntrigeerd zijn.
In sommige landen zijn organisaties en overheden in overleg betreffende de verplichting van deze systemen. Op dit moment zijn er competities, zoals de MotoGP, waarbij de verplichting er al is en wordt verwacht dat dit uitbreidt naar andere competities. In Frankrijk worden de eerste wetgevingen voor zowel het circuit als de openbare weg verwacht. Eerst zal de Europese typegoedkeuring voor elektronisch geactiveerde systemen ( EN 1621-5 ) nog formeel moeten worden vastgelegd en aangenomen.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven