Voor modeljaar 2024 komt Suzuki met een adventure-crossover op basis van de al bestaande GSX-S1000 modellen, zo bevestigt een bron binnen Suzuki. De voorlopig GSX-S1000T gedoopte Suzuki zal motorisch doorgaan op de bij de GSX-1000S en GSX-1000GT ingeslagen route, met als basis de K5-viercilinder van de GSX-R1000 superbike uit 2005 en het chassis van de GSX-S1000 uit 2015. Update: in Zwitserse homologatiedocumenten wordt de naam Suzuki GSX-S1000X gebruikt.
Met een crossover-adventure, dus een ‘hoog’ adventuremodel maar dan op 17-inch straatbanden, wil Suzuki tegengas geven aan het succes van andere crossovers, zoals de Yamaha Tracer 900, Kawasaki Versys 1000, Honda NT1100, Triumph Tiger Sport, Ducati Multistrada V4, KTM 1290 S Super Adventure en BMW S1000XR.
Op basis GSX-S1000GT
Dat Suzuki al erg ver is met de GSX-S1000T, blijkt uit foto’s die een lezer van het Duitse Motorrad maakte, waarop een hevig gecamoufleerde versie van de T tijdens een testrit in de Alpen zichtbaar werd. Het beeld maakt duidelijk dat de nieuwe Suzuki voldoet aan alle eisen die aan een crossover gesteld worden: een rechtop-zithouding en langere veerwegen, in dit geval met goudkleurige vorkpoten, die ook zijn voorzien van radiaal gemonteerde Brembo remklauwen. Qua banden lijkt het erop dat de Dunlop Roadsport 2’s in dezelfde maten als op de huidige GT-versie (foto) komen: 120/70-17 voor en 190/50-17 achter.
Bericht gaat verder onder de Twitterlink naar de video
Dit is de nieuwe 2024 @SuzukiMotoren #GSX1000T die onderweg is.
— Nieuwsmotor (@nieuwsmotor) August 21, 2023
https://t.co/vxJK7164Pn
Hoge Suzuki crossover
Verder wordt duidelijk dat de ‘hoge’ crossover vooral hetzelfde frame heeft als de ‘lage’ GT en ‘gewone’GSX-S1000. De foto van het chassis zal dus zo goed als hetzelfde worden, maar dan met iets hogere vering. Het ligt dan ook enorm voor de hand dat de T dezelfde motorische prestaties krijgt: 152 PK en 106 Nm voor een motorfiets die wel meer dan de 224 kilo van de GT zal gaan wegen. Dit omdat de hogere kuip nou eenmaal meer weegt, maar ook door zaken als handkappen en het hogere windscherm.
Onder voorbehoud…
Een klein voorbehoud over de aankomst van de nieuwe 1000 moet wel gemaakt worden: ondanks interne berichtgeving dat het model er voor 2024 aankomt, bleek het voor Suzuki in het nabije verleden vaak lastig dergelijke planningen ook daadwerkelijk te halen.


Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven