Skip to main content

Onderweg: Peugeot XP400 adventure motorscooter

Peugeot Motocycles is begonnen met de productie van de XP400, een nieuw model motorscooter dat inhaakt op de trend van motorscooters met een adventure-achtig uiterlijk. In Nederland is de komst ervan goed stilgehouden, maar in de rest van Europa wordt de jacht op concurrenten als de Honda ADV350 en de Kymco DTX360 al volop ingezet. Ondanks het feit dat Peugeot Motocycles als maker van motoren en scooters tegenwoordig een sub-merk van het Indiase Mahindra is, wordt de nieuwe XP400 motorscooter in Mandeure in Frankrijk gebouwd.

Peugeot XP400 offroadscooter

In november liet Devesh Taparia van Peugeot op de EICMA weten dat de XP400 een in Frankrijk gebouwd ‘Powermotion’ motorblok krijgt, goed voor een piekvermogen van 36,7 PK (26,5 kW) bij 8159 toeren per minuut en 38,1 Nm aan koppel bij 5400 toeren. Net als de ADV350 heeft de Peugeot een upsidedown voorvork, maar de constructie van de vlak liggende, kunstig weggewerkte achterschokbreker is duidelijk anders. Qua remmen is de XP400 voorzien van radiaal gemonteerde, dubbele 295 mm schijven. Om de spaakwielen zitten 110/70-17 en 160/60-17 banden met een grof offroadprofiel. Het dashboard is een full-colour TFT-scherm, qua verlichting zijn er led-strepen die aan moeten sluiten bij het Peugeot-lichtbeeld met ‘leeuwentanden” zoals dat ook op auto’s wordt gebruikt.

Officieel bericht Peugeot XP400 GT:

Met de XP400 heeft Peugeot Motocycles een nieuwe intrede gedaan in het GT-segment. Het merk volgt de trend en het succes van SUV’s in de automobielsector en biedt een krachtig voertuig, zowel qua design als qua functionaliteit.

De XP400, gemaakt in Frankrijk, vervolledigt de familie van premium voertuigen van het merk. Het eerste wat opvalt voor wie hem op de weg passeert, is ongetwijfeld zijn lichtsignatuur die een Peugeot waardig is: met de DRL’s in de vorm van hoektanden vooraan en de drie klauwen achteraan komt het DNA van het leeuwenmerk tot in het kleinste detail tot uiting.

XP400 GT biedt een uniek gestileerde versie. Met zijn gerookte voorruit, hoogwaardige ophanging en hoekige lijnen belichaamt de XP400 GT het vermogen en de dynamiek waarnaar in dit segment zo wordt gezocht.

Zijn spaakwielen zijn uitgerust met Pirelli-banden van 110/70-17 voor en 160/60-15 achter, die hem steeds dichter bij het motorfietssegment brengen. Het ontwerp van de terreinbanden laat geen twijfel bestaan over de veelzijdigheid van het model.

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws