Skip to main content

Onderweg: 2026 Suzuki GSX-8T en GSX-8TT

Uit Amerikaanse homologatiedocumenten blijkt dat Suzuki met twee tourmodellen op basis van het GSX-8 platform komt, de GSX-8T en GSX-8TT. Daarbij is een crossover-tourmodel op basis van de Suzuki GSX-8R en zustermodel GSX-8S makkelijk in te vullen; met de GSX-8T(T) zal Suzuki vooral marktaandeel van de Yamaha Tracer 7 willen overnemen.

Zelfde motorblok GSX-8R en GSX-8S

In de GSX-8R en GSX-8S levert het modernste motorblok (foto) van Suzuki 83 PK en 78 Nm uit de 776 cc paralleltwin met 270-graden krukas. Het ligt voor de hand dat dit niet anders zal zijn in de T en TT, ook omdat de Amerikaanse homologatiedocumenten dezelfde emissiewaarden als de S en de R vermelden.

Daarmee heeft de Japanse “T” gelijk 10 PK meer dan de Yamaha Tracer 7 en 15 PK meer dan de Kawasaki Versys 650. Het ligt voor de hand dat Honda binnenkort ook in dit segment aantreedt met een crossover van de Transalp, die zal er met 91 PK dan wel bovenuit steken.

Crossover door platformbouw

Door platformbouw breiden alle motormerken momenteel hun line-ups uit, het is dan ook niet vreemd dat Suzuki haar modernste platform doortrekt naar het zeer populaire segment van de crossovers. Deze ‘adventuremodellen met straatwielen en -banden’ scoren immers prima met populaire modellen bij Yamaha (Tracer 7 & 9), Kawasaki (Versys 650 & 1100), BMW (S1000XR & F900XR) en andere motormerken. Veel van deze modellen bewijzen ook dat de ombouw van een naked bike naar een crossover-versie relatief eenvoudig is.

T of TT?

Wat het verschil tussen de T en de TT wordt, is niet duidelijk, maar mogelijk wordt de TT-versie een meer aangeklede versie, zoals bijvoorbeeld de Yamaha Tracer 9 GT+ dat is van de ‘gewone’ Tracer 9, en bij Suzuki in Amerika er ook een GT+ versie van de GSX-S1000GX is. Andere optie is dat één van de modellen meer als allroad inzetbaar wordt, terwijl de andere meer een crossover met 17 inch wielen blijft. Daarbij is het alleen wel zo dat Suzuki met de V-Strom 800 dat adventuremodel feitelijk al in huis heeft.

Meer nieuw Suzuki’s onderweg?

Overigens geven de Amerikaanse CARB-homologaties ook een aanvraag voor nieuwe emissiewaarden bij de GSX-S1000S, GSX-1000GT, GSX-1000GX en Katana modellen aan, wat betekent dat er in ieder geval aanpassingen aan het motorblok en/of de elektronica worden gedaan. Dat geldt ook voor de GSX-R750 supersport, waarover al even geruchten gaan dat dit (inmiddels legendarische) model terug zou komen naar Europa.



Nieuwsbrief Signup

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven