Skip to main content

Niu presenteert NGT elektrische motorscooter

Vandaag heeft Niu twee nieuwe scootermodellen onthuld, waarvan er eentje als motorfiets op kenteken zal moeten komen. De Chinese fabrikant van elektrische scooters presenteerde tijdens de Urban Mobility Summit in Parijs de NGT, een motorscooter die een topsnelheid van 70 kilometer per uur haalt en een bereik van 100 kilometer claimt. Niu pakt het daarbij heel anders aan dan veel andere Chinese bedrijven: de oprichters van het bedrijf presenteren in spijkerbroek, T-shirt en uitstekend Engels de nieuwe modellen. Die zijn voorzien van techniek van grote merken: de 3 Kw achterwielmotor van Bosch, makkelijk uitwisselbare en in 3,5 uur oplaadbare 60V 35 Ah Li-accu’s van Panasonic en de moderne digitale mobiele techniek van Vodafone Automotive.

Nieuwsmotor.nl kreeg de unieke kans de nieuwe NGT als eerste heel kort te berijden in een Parijse parkeergarage, waar de gladde ondergrond van het uittesten van de bestuurbaarheid wel een uitdaging maakte. Daarbij viel op dat de scooter ondanks het gewicht van twee accu’s prima stuurt, maar hadden we de directe eerste acceleratie iets sterker verwacht. Die bouwt zich nu nog redelijk gelijkmatig op, ook in de Sport-stand. daarbij is de zithouding zoals dat goed is voor een stadsscooter. De NGT heeft een goed werkend gecombineerd remsysteem, waardoor ABS niet nodig is voor een Europese homologatie. De afwerking is goed, vooral voor een Chinees scootermerk, en komt héél dicht in de buurt van die van Japanse 125cc modellen.

Het uitgebreide dashboard is een aardige gimmick, met de status van allebei de accu’s, de ingeschakelde mode (sport, active of E-save) en natuurlijk de snelheid. Het knipperende logo van de GPS herinnert je eraan dat via 4G al je locaties, onderhoudsgegevens, ritten en andere data ergens in de Niu-cloud worden bijgehouden en dat updates vanzelf online geïmplementeerd worden. De Niu NGT is een prima scooter voor in de stad, met voldoende actieradius, bouwkwaliteit en redelijk volledige elektronica. Zo zijn er handige moderne features als cruise control, locatiebepaling (antidiefstal), regenererende remmen en 32 sensoren die continu de toestand van de scooter controleren en via de app in te zien zijn. Daarin schittert traction control door afwezigheid; op natte, gladde stenen kan het pittige koppel dit zeker gebruiken en het lijkt een kwestie van software om TC op de elektrische aandrijflijn te krijgen.

Het is alleen wel vaag waar kopers de NGT in Nederland mogen inzetten en welke regels daarvoor gaan gelden. Met een vraagprijs van 3999 voor de eerste kopers (daarna 4499,-) is de NGT te duur voor een scooter puur voor de stad, maar met een topsnelheid van 70 te langzaam voor erbuiten. Daarbij komt de constatering dat een dergelijke scooter een motorrijbewijs vereist, wat een onneembare horde lijkt voor dit model. We verwachten dan ook dat de NGT in Nederland (of de rest van Europa) niet met de genoemde specs verkocht gaat worden, maar mogelijk “teruggedraaid” wordt om als (dure) bromfiets ingezet te worden.

Ook alle andere “brommer” modellen van Niu komen zeer volwassen over, met een opvallend design, prima afwerking en sterk ogende fabrikant. Gezien het inzetgebied is een elektrische scooter wèl een serieus alternatief voor bromfietsen, waar dat bij motorfietsen nog niet het geval is. De M, de vandaag ook gelanceerde M+, de N en ook de binnenkort leverbare U modellen van Niu zijn daarom absoluut het overwegen waard. Het merk stijgt qua kwaliteit en communicatie ruim boven de mindere reputatie van Chinese scooterfabrikanten uit.

Update december 2018: het lijkt erop dat Niu ook begrepen heeft dat de NGT misschien niet heel logisch is, gezien de Europese rijbewijswetgeving. Daarom werd er in Duitsland nu ook een NPro aangekondigd, die met dezelfde 3000 Watt motor op 45 km/u begrenzd wordt. 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws