In Japan heeft Yamaha Motor een nieuwe motorscooter onthuld, de X-Force 155. In feite gaat het hierbij om de technische basis van de NMAX 155, die is voorzien van een stoerder ‘offroad’ uiterlijk; een constructie die Honda ook toepast op haar Forza- en ADV modellen. Motorisch zijn beide scooters dan ook uitgerust met hetzelfde 155 cc Blue Core ééncilinder motorblok, goed voor 15 PK en 14 Nm. Het rijwielgedeelte toont net zo goed meer overeenkomsten dan verschillen. Zo staan beide modellen op 13 inch wielen, maar de nieuwe X-Force heeft een lager zadel op 76,5 centimeter hoogte, waar de NMAX een zadelhoogte van 81,5 centimeter heeft. Verder is de benzinetank van de X-Force één liter groter dan die van de NMAX en heeft de X-Force wave remschijven, waar de iets ‘braver’ ogende NMAX die niet heeft.
Het is niet bekend gemaakt of de X-Force ook naar Europa komt, maar het is wel zo dat het NMAX-platform een volledige EURO5 homologatie heeft, waardoor het technisch makkelijk zal zijn de nieuwe X-Force hier ook van te voorzien. Daar komt bij dat de lichte scooters met een offroad-uiterlijk van andere merken hier goed scoren, al zijn die dan vaak wel voorzien van meer cc’s. Yamaha kan zo’n zwaarder model ook makkelijk gaan leveren, wanneer ze de XMAX300 of zelfs de TMAX 560 als basis gebruiken voor een X-Force 300 of X-Force 560.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven