Skip to main content

Nieuwe Buell V-twin cruiser met Roland Sands aangekondigd

Op haar social media heeft Buell een nieuwe cruiser met V-Twin aangekondigd, in een samenwerking met Roland Sands Design. Dat is nogal een ander verhaal dan de laatste levenstekens in de roerige historie van het bedrijf, dat ooit als onderdeel van Harley-Davidson haar gloriedagen beleefde. De laatste keren dat Buell van zich liet horen, was er nog sprake van elektrische modellen, maar ook van voortborduren op de laatste modellen van voor de sluiting, voorzien van de toen geïntroduceerde Rotax motorblokken.

Het zou logisch zijn om te denken dat dit om een marketingverhaal rondom merchandise of hippe accessoires gaat, maar de gebruikte hashtags #buell #buellmotorcycles #vtwin #cruiser #fast #motorcycle #motorcycles #american laten eigenlijk weinig ruimte voor twijfel. Het is afwachten of Buell nu eindelijk echt weer overeind getrokken kan worden, maar Roland Sands Design heeft wel een grote reputatie als uiterst commercieel denkende organisatie.

Buell Motorcycles historie: ups & downs

De historie van Erik Buell’s bedrijf is er eentje van ups en downs. Nadat Buell in 1983 als zefstandig motorbouwer begon, stapte Harley-Davidson in 1993 voor 49% van de aandelen in, waarna er ruim 100.000 Buell’s werden verkocht, voorzien van motorblokken van HD. In de kredietcrisis van 2009 liet het hard geraakte Harley weten de stekker uit Buell te trekken, wat toen door een huilende Erick Buell werd aangekondigd. Buell keerde daarna even terug met modellen onder de naam EBR (Erik Buell Racing) en leek daar weer een merk mee te kunnen bouwen, maar uiteindelijk kwam ook deze versie niet ver. Daarna kwamen er zo nu en dan nog plannen over elektrische motoren van Buell, maar dit leidde nooit tot daadwerkelijke productiemodellen.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws