In navolging van de in 2023 geïntroduceerde MV Agusta Superveloce 1000, komt het Italiaanse merk nu met MV Agusta Superveloce 1000 Serie Oro. Zoals we van MV Agusta kennen, komt ook deze Serie Oro in een zeer gelimiteerde, volledige handgemaakte oplage van 500 stuks.
MV Agusta grijpt terug op het verleden
Volgens MV Agusta zelf is de Superveloce 1000 Serie Oro een logische opvolging in de serie. Al in 1997 kwam het Italiaanse merk met F4 Serie Oro. In 2003, 2012, 2019 en 2020 volgende eveneens Serie Oro modellen van de Brutale 750, F3, Brutale 1000 en de Superveloce 800. Het is overigens voor het eerst dat een Serie Oro komt met winglets, wat dan volgens MV Agusta weer een verwijzing is naar GP500 uit 1972. De eerste racemotor in de geschiedenis met Winglets.
Overigens dienen de winglets volgens MV Agusta ook daadwerkelijk een doel. Deze genereren namelijk tot 20 kilo downforce bij 250 km/u. Aerodynamica speelde sowieso een rol bij de ontwikkeling van Superveloce 1000 Serie Oro. De spoiler op de achterzijde zorgt namelijk niet enkel voor meer neerwaartse druk, maar creëert ook een turbulente luchtstroom voor de achterligger. Iets wat volgens MV Agusta is afgekeken vanuit de Formule 1. De rest van het kuipwerk moet er voor zorgen dat de bestuurder zoveel mogelijk uit de wind gehouden wordt, maar ook zorgt door de sleuven onderaan ook voor geleiding van koude lucht langs het motorblok.
1.000 cc, 208 pk
In totaal levert de 1.000 cc viercilinder 16-klepper 208 pk bij 13.000 t/pm. Het maximale koppel van 116.5 Nm komt vrij vanaf 11.000 toeren per minuut. Mede dankzij het gebruik van titanium onderdelen en een speciale coating is het motorblok in staat om 14.000 toeren per minuut te halen.
Bijzonder daarbij is dat Superveloce Serie Oro gebruik maakt van 8 injectoren totaal. Twee per cilinder dus. Vier van de injectoren zijn voor de lage toerentallen, terwijl de vier andere dus de hogere toerentallen verzorgen.
Verder is de Serie Oro voorzien van een 43 mm upside-down voorvork met 120 mm veerweg van Öhlins. Aan de achterzijde monteert MV Agusta een 36 mm mono-shock. Eveneens met 120 mm veerweg en van Öhlins. De remmen komen van Brembo met aan de voorzijde twee 320 mm remschijven en aan de achterzijde een 220 mm remschijf. Aan de voorzijde zijn de schijven voorzien van Stylema remklauwen en aan de achterzijde is een Brembo remklauw gemonteerd met twee zuigers.
Uitgebreid elektronicapakket
De Supeveloce 1000 Serie Oro is voorzien van MV Agusta’s ICS (Integrated Control System). Hieronder valt een uitgebreid elektronicapakket, die onder andere gebruik maakt van een app in combinatie met een 5.2 inch TFT-display. Erg prettig aan de app is dat het ook daadwerkelijk mogelijk is data naar de motor te versturen. Hier kunnen dan onder andere de vier rij-modi ingesteld worden, die bestaan uit Race, Sport, Rain en een Custom rijmodus. In deze laatste rijmodus kan nagenoeg alles ingesteld worden. Te denken valt dan aan bijvoorbeeld de gasreactie, motorrem, maar ook lifting control. Wat in feite een wheelie control is. Daarnaast is het mogelijk om via de app ook de vering volledig naar wens in te stellen. Hetzelfde geldt voor de elektronische stuurdemper. Die kent een standaardsetting, maar is naar wens verder af te stellen. Daarbovenop komt nog de launch control, waarmee de Superveloce in 3 seconden naar de 100 kilometer per uur sprint. Verder is de Superveloce voorzien van quickshifter en een blipper, die ook met het gas dicht is te bedienen.
Serie Oro certificaat
Wie de MV Agusta Superveloce 1000 Serie Oro koopt, krijgt daarnaast allerlei extra’s. Het meest in het oog springende is dat het kuipwerk volledig van (gespoten) carbon is en de hoog geplaatste Akrapovič uitlaat. Verder komt de Superveloce 1000 met een speciaal alcantara en leren passagierszadel, losse passagiers voetsteunen en CNC gefreesde hendels voor de koppeling en rem. De Pirelli Supercorsa banden met rode details zijn eveneens enkel voorbehouden aan de MV Agusta Superveloce 1000 Serie Oro. Voor het stallen krijgt de Serie Oro daarnaast een speciale motorhoes. Volgens goed MV gebruik, komt de Serie Oro daarnaast met een echtheidscertificaat. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend gemaakt.








Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven