In Milaan heeft Kawasaki, naast reguliere productiemodellen, ook nog een conceptmodel laten zien. Tijdens de EICMA werd namelijk ook het EV-project getoond, een elektrische motorfiets. In april van dit jaar wist Nieuwsmotor.nl al te melden dat de 4 grote Japanse motorfiets fabrikanten samen gaan werken aan het ontwikkelen van een elektrische motorfiets, dus helemaal nieuw is het idee niet. Wat echter wel verassend is, is dat Kawasaki meldt al jaren met dit project bezig te zijn, zelfs al sinds het begin van deze eeuw. Kawasaki geeft verder aan dat het testen plaats heeft gevonden op het circuit Autopolis in zuid Japan en op de openbare weg.
De motorfiets die Kawasaki tijdens EICMA liet zien, heeft qua formaat veel weg van de Kawasaki Z650. De specificaties vallen op dit moment nog wat tegen met een bereik van slechts 100 kilometer en een maximaal vermogen van 27 Pk. Dit maximale vermogen wordt enkel vrijgegeven bij volledig acceleratie. In normale omstandigheden geeft de elektrische motor slechts 14 Pk af. Het totale gewicht van het conceptmodel is 219 kilogram. Het laden van de accu gaat via een snellader of het reguliere elektriciteitsnetwerk. Kawasaki geeft geen data over de snelheid van laden met beide mogelijkheden. Ook hebben we geen informatie over het eventueel snel kunnen wisselen van de accu, zoals gesuggereerd in het artikel van afgelopen april.
Evenals de Kymco RevoNEX heeft de Kawasaki EV-concept een versnellingsbak en is zelf schakelen mogelijk. Het aantal versnellingen is beperkt tot vier. Via een hendel onder de linkerstuurhelft die bediend kan worden met de duim, is het mogelijk om regeneratief te remmen op de motor. Hierdoor wordt de energie die vrijkomt bij het remmen weer teruggewonnen en opgeslagen in de accu.
Wanneer Kawasaki een elektrisch model daadwerkelijk op de markt zal brengen, is niet bekend. Het enige dat Kawasaki hierover heeft vermeld is dat het conceptmodel verder in ontwikkeling blijft en dat bepaalde onderdelen op de volgende generatie motorfietsen geïntroduceerd zullen worden.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven