Cheng Shin Tire (CST), een onderdeel van Cheng Shin Rubber, komt met een eigen motorbanden lijn op de markt. Het Taiwanese bedrijf kenden we tot nu toe voornamelijk als producent van Maxxis Tyres, een dochter onderneming van Cheng Shin Rubber. Tijdens de EICMA in Milaan, enkele weken geleden, heeft CST drie motorbanden gepresenteerd. Het gaat hierbij om een sport-tour band (RideMigra), een adventure band (RideAmbro) en een enduro band/off road band (BiteEnduro).
RideMigra
De sport-tour band richt zich met name op comfort, grip en een lange levensduur. Verder moet de RideMigra geschikt zijn om ook met passagier en volledige bepakking de optimale prestaties te leveren. Om dit te kunnen bereiken is gebruik gemaakt van een middel harde rubber samenstelling. Door de manier waarop het loopvlak is samengesteld claimt CST een zuinig brandstof verbruik doordat een lage rolweerstand wordt gecreëerd. Aan de zijkant van de band zijn in een patroon sets van drie groeven geplaatst. Deze moeten zorgen voor voldoende grip in de bochten en daarnaast ook voor het afvoeren van water wanneer onder een hellingshoek gereden wordt.
Grip zou de RideMigra sowieso voldoende moeten bieden, ook voor de sportieve rijder. Hiervoor heeft CST ook gekeken naar hoe autobanden worden gemaakt. CST heeft een 3D-patroon gebruikt, waardoor de verschillende draden in de motorband met elkaar vervlochten zijn. Dit zou meer stevigheid moeten geven aan de band en daarnaast een groter contact oppervlak met de weg moeten bieden wanneer er sportief gereden wordt. In welke maten de band precies beschikbaar komt, is niet helemaal duidelijk. CST geeft aan de RideMigra sowieso met een voorband komt met 120/70 R17 als maatvoering en dat de achterband beschikbaar komt in vijf populaire maatvoeringen. Met de RideMigra wil CST de Honda CBR 500 tot en met de Kawasaki ZZR 1400 van banden kunnen voorzien.
RideAmbro
De Adventure band van CST is op dezelfde manier ontwikkeld als de RideMigra. Dit wil zeggen dat CST met de gebruiker van zulk soort motorbanden heeft gesproken om een goede band te kunnen ontwikkelen. De RideAmbro is niet enkel ontwikkeld met het oog asfalt, maar zou tot zijn recht moeten komen op verschillende ondergronden, waarbij CST gravel, rotsen en door water specifiek benoemt. Evenals met de RideMigra is er gelet op een zuinig brandstof verbruik en door het gebruikte patroon zou deze band goed om moeten gaan met lichte en zware motoren. ongeacht of deze beladen of onbeladen zijn.
In de eerste fase van productie is de band enkel beschikbaar in één maatvoering aan de voor- en achterkant. Hiermee is de RideAmbro echter wel geschikt voor de BMW 1200GS, KTM Superduke Adventure en de Triumph Tiger Explorer.
BiteEnduro
De BiteEnduro is de motorband die zich vooral richt op off road gebruik, waarbij het niet uitmaakt of deze hobbymatig of in competitie verband gebruikt wordt. Deze band is ontwikkeld met het oog op een grote variatie aan ondergronden, waarbij met name de stevigheid en precieze besturing centraal staan. Om dit te bereiken is er een verschil in het patroon van de voor- en achterband. De noppen aan de voorkant staan dichter bij elkaar, waardoor CST claimt een preciezere besturing te bereiken. Voor de achterband heeft CST er voor BiteEnduro juist voor gekozen om een zo groot mogelijk contact oppervlak te creëeren. Waarmee grip en acceleratie vergroot zouden moeten worden. De noppen aan de zijkant geven dan weer voldoende grip en stabiliteit in de bochten. Door het versterkte karkas van de BiteEnduro wordt het risico op lek rijden zo klein mogelijk gehouden.
Op dit moment is de BiteEnduro nog maar beschikbaar in één maatvoering waarmee deze geschikt is voor de Beta RR250 en de KTM 690 Enduro R.
Alle drie de banden worden leverbaar vanaf begin 2020. De rest van het jaar zullen er van iedere band daarnaast meerdere maatvoeringen beschikbaar komen. Er is (nog?) geen Nedelrandse importeur voor CST, maar de producten worden hier volgens de Europese CST-organisatie al wel via de Duitse bandengroothandel aan Nederlandse distributeurs verkocht.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven