Skip to main content

Nieuw concept Europees Kwaliteitslabel motoropleidingen

Acem, de Europese vereniging van motorfietsfabrikanten en haar partners gaan in samenwerking met de academische wereld haar Europese kwaliteitslabel voor voortgezette rijopleidingen een upgrade geven. Het doel is om de motorrijopleidingen en motorveiligheidstrainingen naar een hoger niveau te tillen.

Partners ‘European Training Quality Label’

Het ‘European Training Quality Label’ is het resultaat van de samenwerking tussen ACEM en de Duitse Raad voor de Verkeersveiligheid, het toonaangevende Duitse NGO op het gebied van verkeersveiligheid en de FIM. Dit partnerschap maakt deel uit van de strategie van de motorindustrie om de veiligheid van motorfietsen in Europa te verbeteren. Het European Quality Label is er al sinds 2014.

Oorzaak ongevallen

Het menselijk gedrag blijkt de belangrijkste oorzaak te zijn van verkeersongevallen. Vrijwillige vervolgtrainingen op de motor spelen een belangrijke rol in het terugdringen van het aantal ongevallen. Het European Motorcycle Training Quality Label helpt motorrijders bij het vinden van de beste trainingsprogramma’s die er in hun land worden aangeboden ná het behalen van het rijbewijs.

Het kwaliteitslabel wordt toegekend aan opleidingsscholen waarvan hun opleidingsprogramma’s een strenge en objectieve evaluatie hebben ondergaan. Momenteel zijn er 36 van dit soort gecertificeerde opleidingsprogramma’s in 11 Europese landen, waaronder de KNMV-opleidingen in Nederland. Hiernaast zijn dat: Oostenrijk, België, Cyprus, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Portugal, Spanje en Zweden. Naar verwachting zullen er in 2024 meer motortrainingscentra bijkomen.

‘Niveau-Systeem’: concept met toenemende moeilijkheidsgraad

Alle 36 scholen met het Europese kwaliteitslabel voor motortrainingen en de academische wereld hebben nu de krachten gebundeld voor het ontwikkelen van een nieuw, kwalitatief hoogstaand trainingsconcept. Hierbij worden de meest relevante en meest frequente ongevalsscenario’s met gemotoriseerde tweewielers onder de loep genomen.

Wetenschappelijke ongevallenanalyse zullen de mogelijkheid bieden een reeks cognitieve- en fysieke rijvaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om deze gevaarlijke ongevalsscenario’s te voorkomen. Het doel is om een zogenaamd ‘niveau-systeem’ te creëren dat deze vaardigheden bundelt in groepen met toenemende moeilijkheidsgraad. Hierdoor worden motorrijders aangemoedigd om hun persoonlijke rijvaardigheden in de loop van de tijd te blijven ontwikkelen. Het niveau-systeem concept zal een natuurlijke evolutie vormen van het huidige Europese kwaliteitslabel voor motortrainingen.

Participanten ontwikkeling nieuw concept

Aan de ontwikkeling van het nieuwe concept niveau-systeem werken opleidingsexperts samen met diverse partijen uit de academische wereld. Hierin zijn vertegenwoordigd de Ludwig Maximilian Universiteit München, het Würzburg Instituut voor Verkeerswetenschappen, het Instituut voor Motorveiligheid en het verkeersongevallenonderzoek aan de TU Dresden.

Klaus Schwabe van de KTM Riders Academy zal het werkproces leiden om tot het nieuwe concept te komen. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid eind volgend jaar wordt gepresenteerd.

ACEM-secretaris-generaal Antonio Perlot:

“Het Europese kwaliteitslabel voor motortrainingen is al een uitstekend voorbeeld van hoe spelers uit de industrie, NGO’s, motortrainers en gebruikersorganisaties kunnen samenwerken voor de veiligheid van motorfietsen. Met een sterke betrokkenheid van de academische wereld zullen we het label nu naar een hoger niveau tillen door een zelfbeoordelingsinstrument voor Europese rijders en een gereedschapskist voor motortrainers aan te bieden. Het uiteindelijke doel van dit initiatief is om rijders te motiveren om regelmatig vrijwillige trainingen te volgen om een hoger niveau van veilige rijprestaties te bereiken.”

Dr. Sebastian Will, Würzburg Instituut voor Verkeerswetenschappen (WIVW):

“Uit het beschikbare empirische bewijs lijkt het erop dat een aanzienlijk deel van de ongevallen waarbij motorrijders betrokken zijn, vermeden of op zijn minst verzacht kunnen worden aan de kant van de motorrijder. Belangrijke cognitieve vaardigheden, zoals goed ‘de weg lezen’ of anticiperen op het gedrag van andere verkeersdeelnemers, naast de noodzakelijke motorische vaardigheden zullen de interactie tussen rijder en motorfiets optimaliseren. Het zou zeer gunstig moeten zijn voor de veiligheid van de rijder dat verschillende belanghebbenden eraan werken om deze vaardigheden samen te brengen.”

Jesper Christensen, directeur van de Mobiliteitscommissie, FIM:

“Moderne scholen die geavanceerde veiligheidstrainingen aanbieden omarmen tegenwoordig een sterkere benadering van cognitieve vaardigheden en het besef dat ongevallen waarbij rijders betrokken zijn tien seconden vóór de crash kunnen beginnen. De ontwikkeling van een verbeterd trainingsconcept van hoge kwaliteit met behulp van een solide academische benadering, gebaseerd op echte werelddata onder de paraplu van een Quality Label, is een warme welkome stap voor de FIM.”

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws