Benelli heeft een nieuw model op de markt gebracht, de Imperiale 400. Qua Design is het model een ode aan de modellen uit de jaren 50. Hiermee heeft Benelli naast de Leoncino en de Leoncino Trail nog een model dat mee doet aan de retro rage van dit moment. De nieuwe Imperiale zal aangedreven worden door een lucht gekoeld 400 cc groot ééncilinder blok, met een enkele bovenliggende nokkenas en brandstof injectie. Hiermee prodoceert het blok in totaal 20.4 Pk bij 5500 toeren per minuut. Het maximale koppel van 28 Nm zal vrijgegeven worden bij 3500 toeren per minuut. Verbruikscijfers worden door Benelli verder niet opgegeven, maar kijkend naar motor inhoud en vermogen zal dit uit komen tussen de 1 op 30 en 1 op 35.
Wat vering en demping betreft, is de Imperiale 400 aan de voorzijde voorzien van een telescopische voorvork met een diameter van 41 millimeter en een veerweg van 110 millimeter. Aan de achterzijde is de dubbele schomdemper aan weerszijde gemonteerd op de achterbrug. Deze hebben een veerweg van 65 millimeter.
Remmen gebeurd door een aan de voor- en achterzijde enkel gemonteerde remschijf. Aan de voorzijde is deze 300 millimeter groot en voorzien van een zwevende remklauw met dubbele zuiger. De achterzijde is 240 millimeter groot en de remklauw is hier voorzien van een enkele zuiger.
De lichtmetalen spaakvelgen zijn aan de voorzijde 19 inch en 18 inch aan de achterzijde en voorzien van 110/90 band tegenover een 130/80 band. Het leeggewicht van de motor is in totaal 202 kilogram. De Benelli Imperiale 400 wordt geleverd in de kleuren rood, zwart en zilver. Nederlandse prijzen starten bij €4499,-.
Qua lijnvoering moet de Benelli voornamelijk concurreren met merken als Royal Enfield en Mash. Deze beide merken bieden namelijk soortgelijke modellen aan. Prijzen starten bij het Indiase en Franse merk echter pas rond de €6000 waarmee Benelli dus een scherpe prijs neerzet. Of dit invloed heeft op de kwaliteit moet nog blijken, uit de testen van de Leoncino en de Leoncino Trail bleek namelijk dat de afwerking niet altijd op orde was. Ook al heeft Benelli dit naar eigen zeggen beter voor elkaar bij de latere modellen.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven