Het nieuwe ontwerp is een eigentijdse, gedurfde uitdrukking van de stilistische taal die typerend is voor alle Aprilia-motoren, en wordt gekenmerkt door compacte, ingetogen vormen die de sportieve uitstraling versterken. Zoals gebruikelijk zijn de nieuwe Tuono 1100 V4-modellen ook voorzien van een kuip die aan het frame is bevestigd, wat essentieel is om een lichtgewicht, nauwkeurig en responsief front te garanderen.
tekst gaat verder onder bericht
Design
Nu is het ontwerp echter volledig herzien om meer bescherming tegen de luchtstroom te bieden, en is het nu voorzien van twee overlappende vleugel oppervlakken die de verticale belasting met 2,5 kg kunnen verhogen bij 250 km/u. De lay-out van de winglets, geïnspireerd op Aprilia’s ervaring in de MotoGP, werd ontwikkeld in de windtunnel en maakt een betere wegligging mogelijk, een gebied waarin eerdere versies van de Tuono V4 al uitblinken, evenals stabiliteit op hoge snelheid. Ook het ontwerp van de zijpanelen is nieuw; ze zijn nu beter geïntegreerd met de stijl van het nieuwe staartstuk. Het achterlicht is lichter en eenvoudiger van ontwerp en is geïntegreerd in de kentekenplaathouder. Dit betekent dat de kentekenplaathouder eenvoudig verwijderd kan worden om de fiets gereed te maken voor gebruik op het circuit.
Motorisering
De Tuono V4 en Tuono V4 Factory worden aangedreven door de beroemde en meermaals bekroonde Aprilia viercilinder 65° V-motor. Een platform dat kan voldoen aan de eisen van de meest geavanceerde sportrijder, maar ook een uitstekende basis kan vormen voor de ontwikkeling van een racemotor. De V4 is vergroot van 1077 naar 1099 cc en is nu voorzien van een set gasklephuizen van 52 mm. Het uitlaatsysteem is ook nieuw, waarbij de katalysator in een andere positie is geplaatst, waardoor de hitte die de rijder bereikt wordt verminderd en het gemakkelijker wordt om een slip-on uitlaat te monteren. In overeenstemming met de nieuwe Euro 5+-norm is het maximale vermogen nu verhoogd tot 180 pk bij 11.800 tpm, met uitzonderlijke maximale koppelwaarden (121 Nm bij 9.600 tpm), voor nog efficiënter en adrenaline verhogend rijden op de weg en circuit.
Het chassis van de Tuono V4 heeft altijd als referentiepunt binnen de categorie gediend. Aprilia’s expertise in het creëren van uitzonderlijk chassis is hier van cruciaal belang, en bij de nieuwe Tuono V4-motoren heeft het ontwerp een buitengewoon niveau van volwassenheid bereikt. Voor het eerst is het aluminium frame met dubbele balken op de Tuono V4 gespoten in een scherpe, mat zwarte tint.
Electronica
Voor alle nieuwe Aprilia V4’s is een nieuw hoofdstuk begonnen als het gaat om de boordelektronica die de actieve rijhulpsystemen aanstuurt. De uitrusting omvat de lichtgewicht lithiumbatterij, het 5-inch TFT-kleureninstrumentenpaneel met nieuwe graphics en de verlichte elektrische bedieningsblokken op het stuur. Een nieuwe generatie besturingssystemen, die ook kunnen worden gekocht als ‘in-app-aankopen’ waarvoor geen bezoek aan de dealer nodig is, biedt de beste elektronische configuratie om aan de eisen en rijstijl van de rijder te voldoen. Het systeem helpt de rijder om in alle veiligheid zijn grenzen te bereiken, waardoor geleidelijke verbeteringen mogelijk worden. Het voorspellende component van het algoritme verwerkt de voertuig parameters in realtime om de systeeminterventie vooraf geleidelijk en gericht voor te bereiden. Bovendien analyseert de geavanceerde software voortdurend de dynamische reacties van het voertuig en de individuele rijstijl, waardoor een nog verfijndere en effectievere controle wordt geboden.
De Aprilia Tuono 1100 V4
De nieuwe Aprilia Tuono V4 werd geïnspireerd door de wens om een meer straatgerichte versie van de motor aan te bieden die volledig gebruik zou maken van de technische en motor gerelateerde kenmerken van de Tuono V4 en dezelfde unieke kenmerken en rijplezier zou bieden. De zadel-pedaal-stuur driehoek configuratie van de Tuono V4 is identiek aan die van de Tuono V4 Factory en is duidelijk gericht op sportiviteit, maar kan worden aangepast met hogere stuurverhogers voor een meer rechtopstaande, ontspannen rijpositie. Tot de speciale passagiers accessoires behoren een breder zadel en twee grote handgrepen.
De Aprilia Tuono V4 is uitgerust met een drietal Sachs-ophangingen. Deze zijn volledig verstelbaar, waardoor iedereen zijn eigen perfecte afstelling kan vinden, of hij nu meer gericht is op sportief rijden op het circuit of op avonturen op de weg. De V4-motor met zijn unieke karakter en geluid is dezelfde als die geïnstalleerd op de Tuono V4 Factory. Er zijn twee kleurvarianten beschikbaar: Shark Grey en Scorpion Yellow, beide mat, om de filosofie van de Tuono-familie, een sportieve fiets in avondkleding, te versterken. Het staartstuk met één stoel dat de passagiersstoel vervangt, wordt standaard geleverd.
tekst gaat door onder foto’s
De Aprilia Tuono 1100 V4 Factory
Het juweel in de kroon van Aprilia’s Tuono V4-assortiment en de meest geavanceerde en sportieve motorfiets die momenteel verkrijgbaar is. Hij is standaard voorzien van het geavanceerde elektronische ophangingssysteem van Öhlins, ontwikkeld in nauwe samenwerking met de ingenieurs van Aprilia. De speciale technologie van het Semi-Active Smart EC 2.0 veersysteem maakt een eenvoudige aangepaste afstelling van de voorvork, schokdemper en stuurdemper mogelijk. Het Track Pack en het Comfort Pack worden standaard aangeboden, evenals een afdekking die de passagiersstoel vervangt. Hij is verkrijgbaar in de unieke grafische versie Dark Kraken, waardoor de Factory direct herkenbaar is, niet in de laatste plaats door de combinatie met het tweekleurige zadel. Het assortiment speciale accessoires voor de Tuono V4 Factory is ook uitgebreid: stuurverhogers voor een hoger rijcomfort, verschillende onderdelen van hoogwaardig carbon, TPMS-sensoren voor het monitoren van de bandenspanning en de onmisbare slip-on carbon uitlaat met typegoedkeuring van SC Project.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven