Op de EICMA in Milaan heeft Bimota de straatversie van de nieuwe KB998 Rimini op basis van de Kawasaki ZX-10RR onthuld. Al eerder was de KB998 superbike in racetrim te zien bij de eindejaarstest van het WorldSBK wereldkampioenschap, maar met de gehomologeerde Rimini-versie voor de openbare weg is er nu ook het straatmodel voor modeljaar 2025.
Dat de KB998 in feite een aangepaste Kawasaki Ninja ZX-10RR is, mag duidelijk zijn, Bimota is dan ook sinds 2019 eigendom van de Europese vestiging van het Japanse motormerk. De race-actitviteiten van Bimoto in WorldSBK World Superbikes zijn dan ook een voortzetting van die van Kawasaki, in handen van hetzelfde Spaanse Provec team, met dezelfde coureurs erop.
Verschillen
Toch zijn de verschillen tussen beide motoren direct duidelijk, vooral qua chassis heeft men er zich niet te makkelijk afgemaakt en werde het volledige frame en de swingarm vernieuwd. Het nieuwe frame is vooral goed herkenbaar door de rode kleur, maar het is opvallend dat er nu gekozen wordt voor een buizenframe, waar dat in het ZX-10RR donormodel een aluminium twinspar frame is. Vraag is wel of deze keuze bepaald wordt door de marketingkeuze om onderscheidend te willen zijn, of dat men het buizenframe daadwerkelijk beter vindt.
Artikel gaat verder onder de foto’s
Overeenkomsten
Motorisch worden er geen andere specificaties dan bij de Ninja ZX-10RR opgegeven, maar met 200 PK en 11 Nm lijkt dat ook niet nodig. Qua gewicht is het even afwachten, de Kawasaki weegt 207 kilo rijklaar terwijl de Bimota voor 194 èn 195 kilo rijklaar met een lege 17-liter benzinetank wordt opgegeven. De versnellingsbak blijft qua verhoudingen ook hetzelfde, de voorband ook, maar het zadel van de KB998 is wel 5 millimeter lager en de Bimota krijgt een bredere 200/55-17 achterband, waar de Kawasaki een 190/55-17 heeft.
Componenten
Gebleven zijn de hoogwaardige racecomponenten als de Showa BFF 43 mm voorvork met externe compressiekamers. Dat geldt net zo voor de Brembo M50 monobloc remklauwen, waarbij dus nog niet is gekozen voor de nieuwere Stylema of Hypure remmen van de Italiaanse remmenfabrikant. De elektronisch geregelde stuurdemper van Öhlins is er ook nog, maar die zit nu wel bovenop een fraai gefreesde Bimota-kroonplaat.
Elektronica
Daarachter is het Kawasaki TFT-dashboard zichtbaar. Daarop vinden sportieve motorrijders bekende instellingen voor de KQS up/down quickshifter, KIBS bochten ABS, instelbare KEBC engine brake, S-KTRC traction control, KLCM Launch Control, Öhlins Electronic Steering Damper, KCMF Cornering management, 4 selecteerbare rijmodi (Sport, Road, Rain en Rider mode) en de Economical Riding Indicator.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven