Skip to main content

Nieuw 2024: Triumph onthult de nieuwe Rocket 3 Storm R en GT  

Twintig jaar nadat de eerste recordbrekende Rocket III de motorscene kwam binnengeknald als ultieme, gespierde roadster, wordt nu een nieuwe generatie Rocket onthuld. Met betere prestaties en dito stuurgedrag en een duistere livrei. Hij krijgt zelfs een nieuwe naam, de Rocket 3 Storm, die z’n gespierde uiterlijk en spectaculaire rijervaring extra kracht bijzet.

Verbeterde prestaties en wendbaarheid

De ster van de show is ’s werelds grootste productiemotorblok met 2.458cc die op de nieuwe Rocket 3 Storm R en GT maar liefst 15 pk aan piekvermogen wint en nu 182 pk presteert bij 7.000 tpm.

Het koppel is ook toegenomen met 4 Nm, waardoor het nieuwe blok piekt op 225 Nm, bij amper 4.000 tpm. Deze vlakke en rijke koppelcurve met maximaal koppel doorheen het middengebied zorgt voor een explosieve acceleratie en moeiteloze gasrespons in elke versnelling. Het 16-inch achterwiel en 17-inch voorwiel van de Rocket zijn vernieuwd met een sportiever tienspaaks gegoten aluminium ontwerp waardoor de onafgeveerde massa is verlaagd. Deze vermindering heeft een positief effect op de stuurrespons tijdens het rijden, waardoor de Rocket nog wendbaarder wordt. Het sterke en lichtgewicht aluminium frame, dat het levenslicht zag in 2019, is opgebouwd uit gegoten en gesmede elementen voor een uitzonderlijke koppel-gewichtsverhouding.

Kleurenschema

Na het verkoopsucces van de recente speciale Rockets-edities met ‘blacked-out’ onderdelen, hebben de nieuwe Rocket 3 Storm-modellen een duister kleurenschema en een onberispelijk niveau van afwerking.

Op de grote 18-litertank prijkt de nieuwe naam ‘Storm’, en elk model krijgt drie uitgesproken two-tone kleurstellingen. De R is beschikbaar in Carnival Red met Sapphire Black, Satin Pacific Blue met Matt Sapphire Black en Sapphire Black met Granite. De GT is beschikbaar in dezelfde kleurstellingen, De grote 18 liter tank is voorzien van de nieuwe naam Storm en elk model heeft drie opvallende tweekleurige kleuropties. De R is verkrijgbaar in Carnival Red met Sapphire Black, Satin Pacific Blue met Matt Sapphire Black en Sapphire Black met Granite. De GT is verkrijgbaar in dezelfde kleuren, maar de verdeling van de tank is omgekeerd. Dat zorgt voor een onderscheidende, opvallende look en een consistente kleurkeuze voor beide modellen. De Rocket 3 Storm wordt ook geleverd met premium zwartgelakte details.

Euro 5b

Ook nieuw voor 2024 is dat de Rocket 3 Storm nu voldoet aan de nieuwste Euro 5b-eisen, met vloeistofkoeling, een lage uitstoot en een uitstekend verbruik.

Uitzonderlijk Stuurgedrag

De indrukwekkende prestaties van de Rocket worden in toom gehouden door een Showa monoshock RSU met piggy-back reservoir, die volledig instelbaar is qua in- en uitgaande demping en voorspanning, voor een smeuiige, gecontroleerde rit. De potige 47mm Showa-voorvork is eveneens instelbaar op vlak van in- en uitgaande demping.

De radiale Brembo Stylema remklauwen met dubbele 320mm remschijven leveren een uitzonderlijke stopkracht. De lichte, compacte en performante remklauwen worden gekoeld door een perfect uitgekiende luchtstroom die de remblokken op optimale temperatuur houdt tijdens pittige ritten. De Brembo M4.32 4-zuiger radiale monobloc achterremklauw en 300 mm achterschijf is groter en krachtiger dan de voorremmen op veel motorfietsen, wat uiteraard bijdraagt aan een enorme remkracht. De Rocket 3 Storm heeft daarenboven ook geoptimaliseerd, hellingshoekgevoelig ABS aan boord.

Uitgesproken Ergonomie

Elke Rocket pakt uit met een heel eigen gevoel en persoonlijkheid door belangrijke verschillen in de ergonomie. De sportieve zithouding en de plaatsing van het stuur van de Rocket R is ontworpen voor optimale prestaties en controle, voor een ontspannen maar boeiende rit. De GT heeft een meer achterover geleunde insteek, met een verschil van 125 mm qua stuurpositie ten opzichte van de R, voor een meer rechtopgezeten zithouding.

Elk model heeft ook zijn specifieke zadels, met premium zwartgelakte, gegoten aluminium details. Zo krijgt de Rocket 3 Storm R  typische roadsterzadels voor zowel de rijder als passagier, met een zithoogte van 773 mm. Dat zorgt voor zowel comfort, als vertrouwen bij lage snelheden en wendbaarheid. De GT heeft dan weer een voorgevormd touringzadel met een royaler gevulde duozit en een verstelbare rugleuning achterop. De zithoogte voor de GT bedraagt amper 750 mm, wat het comfort voor de rijder nog verder verbetert. Het grootste verschil tussen de twee modellen is de positie van de voetsteunen. Op de R staan de steuntjes mooi centraal. Je kan de voetsteunen ook verticaal verstellen, over een afstand van 15 mm en in twee verschillende standen. Zo creëer je voor elke rijder een natuurlijke en sportieve zithouding. De GT heeft op zijn beurt zogenaamde ‘forward controls’, naar voren geplaatste voetsteunen voor een ontspannen custom bike-gevoel. Ook hier kan je de voetsteunen verstellen; dit keer horizontaal, in drie standen, over een totale afstand van 50mm. Ideaal voor de meest comfortabele positie tijdens langere ritten. Zowel de R- als de GT-modellen hebben innovatieve, knap ogende, zwartgelakte, wegklapbare voetsteunen voor de duopassagier aan boord.

Duister ‘Blacked-Out’ Design

De Rocket 3 Storm is onberispelijk gebouwd met ongeëvenaarde aandacht voor detail en hij zet qua afwerking de absolute norm in het segment. Van het zwart gepoedercoate inlaatdeksel tot de hydro-gevormde uitlaatbochten: de materialen die zijn gebruikt in de Rocket 3 Storm zijn met de grootste zorg uitgekozen, voor de ultieme, blacked-out uitstraling.

Bovendien wordt de Rocket 3 Storm geleverd met zwart geanodiseerde afwerkingen van superieure kwaliteit. Van het gesmede achterframe, over de protectoren op de swingarm, de onderzijde van de voorvork en de kroonplaten, de stuurverhogers en -klemmen, het ophangpunt voor de achterophanging, de zadeldetails, voetsteunen voor berijder en passagier, het rem- en schakelpedaal, tot de hendels en de zijstandaard.

Om de agressieve look van de motorfiets te versterken hebben beide Rocket 3 Storms dubbele ledkoplampen met het kenmerkende Triumph-logo en de al even herkenbare dagrijverlichting. De ledrichtingaanwijzers, het ledachterlicht en de ledkentekenplaatverlichting, vervolledigen het opvallende lichtsignatuur.

Rijdergerichte Technologie

Van hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole tot rijmodi en intuïtieve cruisecontrole; dankzij de rijdergerichte technologie, kunnen rijders vol vertrouwen het waanzinnige potentieel van de Rocket 3 Storm benutten.

Ride-by-wire verbetert de rijeigenschappen, veiligheid en controle. De hoogwaardige versnellingsbak van de Rocket is ontworpen met schuine vertanding om het enorme koppel soepel over te brengen naar het achterwiel. De Torque Assist-koppeling helpt rijders om met snel en soepel op en af te schakelen in de zesversnellingsbak, terwijl een Quickshifter als accessoire leverbaar is voor beide modellen. Beide modellen zijn voorzien van geoptimaliseerd hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole voor een verbeterde stabiliteit. Daardoor wordt zowel in rechte lijn als bij bochtenwerk de acceleratie en het remmen worden verbeterd. Hill Hold voorkomt dat de motor achteruit rolt en stelt de achterrem in werking tot je weg rijdt. Beide modellen zijn uitgerust met vier rijmodi: Road, Rain, Sport en de instelbare Rider-modus. Hiermee de instellingen van de gasrespons en de tractiecontrole kunnen worden aangepast. Het elektronische cruisecontrolesysteem is ook standaard. De snelheid kan met één druk op de knop worden verhoogd of verlaagd in stappen van 1 km/u en kan met één druk op de knop worden hervat.

TFT kleurenscherm

Beide modellen zijn voorzien van een TFT-kleurenscherm met uitgebreide functies en een vijfwegs joystick met achtergrondverlichting. Dat dashboard heeft een stijlvol, minimalistisch ontwerp met twee informatieve lay-outs en kan qua hoek ingesteld worden voor optimale zichtbaarheid voor rijders van elke lengte. De rijder kan zelfs het bericht op het startscherm personaliseren met zijn naam.

Voor extra veiligheid zijn beide motorfietsen standaard voorzien van sleutelloos starten en dito stuurslot – beide functies kunnen ook worden uitgeschakeld. De fobsleutel kan ook worden uitgeschakeld om de levensduur van de batterij te verlengen en de veiligheid te vergroten. Er is ook een USB-oplaadpunt voorzien in een speciaal vak onder het zadel waar apparaten veilig en droog kunnen worden bewaard terwijl ze worden opgeladen.

Een Rocket 3 storm op jouw maat

Met meer dan 50 originele Triumph-accessoires om comfort, functionaliteit, stijl en veiligheid toe te voegen kunnen motorrijders hun Rocket helemaal naar hun hand zetten. Klanten kunnen kiezen uit verwisselbare R- en GT-voetsteunen, rijders- en passagierszadels voor een ergonomie op maat. Plug-and-play technologie voor meer gebruiksgemak, stylingonderdelen om het uiterlijk aan te passen en bagageoplossingen voor langere ritten zijn ook beschikbaar. Alle Triumph-accessoires zijn samen met onze motorfietsen ontworpen en worden volgens dezelfde strenge normen geproduceerd. Ze hebben dan ook dezelfde garantie als de motorfietsen zelf: twee jaar met een onbeperkt aantal kilometers.

Onderweg naar de dealer

Klanten kunnen meer informatie vinden op triumphmotorcycles.be of een bestelling plaatsen bij hun lokale Triumph-dealer. De motoren zullen vanaf april 2024 bij de dealer staan.

SPECIFICATIES MOTOR

MOTOR EN TRANSMISSIEROCKET 3 STORM R AND GT
TypeVloeistofgekoelde, driecilinder-lijnmotor, DOHC
Inhoud2,458 cc
Boring110.2 mm
Slag85.9 mm
Compressieverhouding10.8:1
Maximaal Vermogen182 pk (134 kW) @ 7,000 tpm
Maximaal Koppel225 Nm @ 4,000 tpm*
BrandstoftoevoerRide-by-Wire, injectie
UitlaatRoestvrijstalen 3-in-1-in-3
EindoverbrengingCardan
KoppelingHydraulisch bediende, natte multiplaat, met ‘torque assist’
Versnellingsbak6 versnellingen

SPECIFICATIES RIJWIELGEDEELTE

RijwielgedeelteROCKET 3 STORM R AND GT
FrameAluminium
SwingarmEnkelzijdig, gegoten aluminium
Voorwiel17 x 3.5-inch gegoten aluminium
Achterwiel16 x 7.5-inch gegoten aluminium
Voorband150/80 R17 V
Achterband240/50 R16 V
VoorveringShowa 47mm UPSD-vork (1+1 cartridge-systeem), in- en uitgaande demping
instelbaar, 120mm veerweg
AchterveringVolledig instelbare Showa monoshock met piggyback, veervoorspanning op afstand
hydraulisch instelbaar, 107mm veerweg
VoorremmenDubbele 320mm remschijven, radial gemonteerde Brembo M4.30 Stylema® vierzuiger monobloc-remklauwen, geoptimaliseerd hellingshoekgevoelig ABS
AchterremEnkele 300mm remschijf, Brembo M4.32 vierzuiger monobloc-remklauw, geoptimaliseerd hellingshoekgevoelig ABS
DashboardMultifunctioneel TFT-scherm met; digitale snelheidsmeter, tripmeter, digitale toerenteller. versnellingsindicator, brandstofmeter, onderhoudsindicator, omgevingstemperatuur. klokrijmodi (Rain/Road/Sport/instelbare Rider-modus)   Triumph TFT Connectivity System kan toegevoegd worden middels optionele Bluetooth-module.

SPECIFICATIES AFMETINGEN EN GEWICHT

AFMETINGEN & GEWICHTROCKET 3 STORM RROCKET 3 STORM GT
Lengte2365 mm
Breedte (stuur)920 mm
Hoogte (zonder spiegels)1125 mm1183 mm
Zadelhoogte773 mm750 mm
Wielbasis1677 mm
Balhoofdhoek27.9 °
Naloop134.9 mm
Rijklaargewicht320kg317kg
Tankinhoud18.0 liter

SPECIFICATIES UITRUSTING

ROCKET 3 STORM RROCKET 3 STORM GT
   StandaardVolledig TFT-kleurenscherm Geoptimaliseerd, hellingshoekgevoelig ABS & traction control – ondersteund door een IMU 4 rijmodi
Volledige ledverlichting, met DRL-koplamp
Heuvelhulp (Hill hold)
 Cruisecontrole
 Sleutelloos starten
 Verlichte knoppen USB-laadpunt
+ Verwarmde handvatten
OptioneelTriumph Shift Assist  (quickshifter)
 TPMS (bandendrukmanagementsysteem) Bluetooth-module voor connectiviteit (voor turn-by-turn navigatie en het gebruik van telefoon en muziek)

SPECIFICATIES VERBRUIK EN UITSTOOT (EU)

VERBRUIK EN UITSTOOTROCKET 3 STORM R AND GT
Brandstofverbruik6.6 l/100km
CO2-uitstoot152 g/km
EuronormEURO 5b De verbruiks- en emissiewaarden zijn gemeten volgens de World Motorcycle Test Cycle (WMTC) onder specifieke testomstandigheden en worden verstrekt voor vergelijkingsdoeleinden.  Het werkelijke brandstofverbruik kan variëren afhankelijk van factoren zoals rijstijl, gemonteerde accessoires, gewicht van de berijder en de passagier, bandenspanning en externe omgevingsfactoren.

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws