Ducati heeft vandaag tijdens editie nummer drie van Ducati’s World Première het doek van een nieuw model afgehaald, de Ducati DesertX Rally. De DesertX Rally is duidelijk een afgeleide van de DesertX maar dan een stuk stoerder. Wel hetzelfde motorblok en ogenschijnlijk ook hetzelfde frame en sub-frame maar de DesertX Rally is duidelijk een motor die gemaakt is om flink offroad te gaan rijden.
Professionele off-road vering
De motor biedt 20 mm extra veerweg, vóór een totaal van 250 mm voor en 240 mm achter. Zowel de 48 mm gesloten cartridge voorvork als de 46 mm achterschokdemper zijn geproduceerd in samenwerking met KYB. De DesertX Rally pronkt met een technologie die wordt gebruikt op MX- en enduromotoren en die homogeen gedrag en de nodige ondersteuning garandeert, zelfs bij het meest extreme gebruik.
Lichtere, meer technische wielen
De DesertX Rally is efficiënter in off-road gebruik dankzij wielen die lichter en technischer zijn, met gefreesde massieve naven, spaken van carbonstaal en Takasago Excel-velgen met hoge weerstand. Het voorwiel behoudt zijn afmeting van 21″x2.15″, terwijl het achterwiel smaller is dan dat van DesertX, met een afmeting van 18″x4″.
Lichtere onderdelen
De DesertX Rally is efficiënter in off-road gebruik dankzij zijn speciale wielen, carbon carterbeschermplaat en een gefreesde aluminium achterrem- en versnellingspedaal. Hij weegt bijna hetzelfde als DesertX (slechts 1 kg meer), maar de rijsensatie is compleet anders.
Off-road Spirit
De DesertX Rally is nog efficiënter in off-road gebruik dankzij de hoogwaardige onderdelen. De remleiding aan de voorkant is gesplitst om de montage van het hoge spatbord mogelijk te maken. De Öhlins-stuurdemper is verstelbaar en direct aan het stuur bevestigd. De versnellingspook en het achterrempedaal zijn van billet aluminium. De carterbeschermplaat is van gesmeed carbon, steviger dan de standaard DesertX en lichter dan de versie die momenteel verkrijgbaar is als Ducati Performance accessoire voor de DesertX.
Speciale gekleurd kunststof
Het kunststof is in de massa gekleurd en ongelakt, zodat eventuele krassen veel minder zichtbaar zijn. De graphics zijn zelfklevend, in dik PVC, om de oppervlakken van de motor beter te beschermen en meer ruimte te bieden voor maatwerk. De kleuren en graphics van de nieuwe livery komen overeen met die van de DesertX waarmee Antoine Meo zegevierde in de Erzbergrodeo.
De 2024 Ducati DesertX Rally is vanaf januari bij de dealer en heeft een prijs van €25.490,-
Klik HIER om de presentatie van de Ducati DesertX Rally terug te kijken.
Type | Ducati Testastretta 11°, L-Twin cilinders, Desmodromisch kleppenstelsel, 4 kleppen per cilinder, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 937 cc |
Boring X Slag | 94 x 67.5 mm |
Compressieverhouding | 13.3:1 |
Vermogen | 110 pk (81 kW) @ 9,250 tpm |
Koppel | 92 Nm (9.4 kgm) @ 6,500 rpm |
Brandstofinjectie | Bosch elektronisch brandstofinjectiesysteem, Ø53 mm gasklephuizen met ride-by-wire systeem |
Uitlaat | Roestvrijstalen enkele demper met katalysator en 2 lambdasondes |
Versnellingsbak | 6 versnellingen |
Primaire Aandrijving | Recht afgesneden tandwielen, verhouding 1.85 : 1 |
Eindaandrijving | Ketting, voortandwiel Z15, achtertandwiel Z49 |
Koppeling | Hydraulisch bediende slipperkoppeling en zelf-servo natte meervoudige platenkoppeling. |
Frame | Stalen buizen trellis frame |
Voorvering | KYB Ø 48 mm upside-down-voorvork, gesloten cartridge, compressie en rebound instelbaar, Kashima-coating op de buitenbuizen, DLC-behandeling op de binnenbuizen |
Voorwiel | Spaakvelgen, 2.15”x21” |
Voorband | Pirelli Scorpion Rally STR 90/90 – 21 M/C 54V M+S TL (A) |
Achtervering | KYB-monoshock, Ø 46 mm zuiger, volledig verstelbaar (compressie en rebound bij hoge en lage snelheid), voorbelasting afstelbaar, aluminium dubbelzijdige achterbrug |
Achterwiel | Spaakvelgen, 4”x18” |
Achterband | Pirelli Scorpion Rally STR 150/70 R18 M/C 70V M+S TL |
Veerweg (voor/achter) | 250 mm / 240 mm |
Voorrem | 2 x Ø 320 mm semi-zwevende schijven met aluminium flens, radiaal gemonteerde Brembo monobloc remklauwen met 4 zuigers, Bosch Cornering ABS |
Achterrem | Ø 265 mm schijf, Brembo zwevende remklauw met 2 zuigers, Bosch Cornering ABS |
Instrumentenpaneel | 5’’ TFT kleurendisplay |
Zithoogte | 910 mm |
Grondspeling | 280 mm |
Wielbasis | 1625 mm |
Balhoofdhoek | 27,6° |
Naloop | 122 mm |
Inhoud brandstoftank | 21 liter |
Veiligheidsuitrusting | Riding Modes, Power Modes, Engine Brake Control (EBC), Cornering ABS, Ducati Traction Control (DTC), Ducati wheelie control (DWC), Ducati brake light (DBL) |
Standaarduitrusting | Ducati Quick Shift up/down (DQS), Cruise control, volledig LED-verlichtingssysteem, DRL, USB-aansluiting, 12V-aansluiting, richtingaanwijzers met automatische uitschakeling, Öhlins verstelbare stuurdemper. |
Garantie | 48 maanden, onbeperkte kilometers |
Onderhoud en periodieke service | 15.000 km / 24 maanden |
Controle klepspeling | 30,000 km |
Verbruik | 5.6 l/100 km |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven