De nieuwe BMW M 1000 XR: de sportmotor voor lange afstanden die ontworpen is om aan de hoogste eisen te voldoen, van dynamisch rijden op landwegen tot lange reizen en racen.
Dominik Blass, productmanager voor de M 1000 XR:
“De M XR is het derde M model van BMW Motorrad. Op basis van de huidige S 1000 XR en S 1000 RR werd de essentie van de M 1000 XR – M XR in het kort – afgestemd op de specifieke vereisten van een sportmotor voor lange afstanden. De rijdynamiek spreekt voor zich, zowel op landwegen als op het racecircuit en op lange afstanden”.
De nieuwe BMW M 1000 XR: de sportmotor voor lange afstanden
Eind 2018 introduceerde BMW Motorrad al het succesvolle M modellengamma voor motorfietsen. Sindsdien biedt het merk speciale M uitrusting en M Performance Parts aan. De nieuwe BMW M 1000 XR is het derde M model van BMW Motorrad dat zijn wereldpremière beleeft, na de superbike M 1000 RR en de dynamische M 1000 R roadster: De langeafstandssportmotor M 1000 XR.
In het jaar dat BMW Motorrad zijn honderdste verjaardag viert, wordt de dynamische filosofie van de krachtigste letter ter wereld ook toegepast op de nieuwe M XR: M staat wereldwijd synoniem voor racesucces en de fascinatie voor performante BMW modellen, en richt zich tot klanten met bijzonder hoge eisen op het vlak van prestaties, exclusiviteit en individualiteit.
Met een motorvermogen van 148 kW (201 pk), een DIN-leeggewicht van slechts 223 kg en ophangingstechnologie en aerodynamica die ontworpen zijn voor sportief gebruik op landwegen, lange ritten en snelle ronden op het racecircuit, opent de nieuwe M XR, als lichtste vertegenwoordiger van dit cross-oversegment, dynamische rijdimensies die voorheen voorbehouden waren aan volbloed superbikes.
Krachtige M XR 4-cilinder op basis van de RR-motor
Nog meer maximumvermogen, een hoger koppel en meer kracht en tractie dankzij de kortere secundaire en overbrengingsverhoudingen voor maximaal rijplezier op landwegen en racecircuits.
De nieuwe M XR is uitgerust met een aangepaste watergekoelde 4-cilinder-in-lijn motor op basis van de krachtbron van de S 1000 RR. Zijn maximumvermogen bedraagt 148 kW (201 pk) bij 12.750 t/min, 23 kW (31 pk) meer dan in de nieuwe S 1000 XR. Het maximumkoppel van 113 Nm wordt bereikt bij 11.000 t/min. Het maximale motortoerental van de M XR bedraagt 14.600 t/min. De grotere trekkracht van het achterwiel in alle versnellingen wordt ook geleverd door een kortere secundaire overbrengingsverhouding door het gebruik van een tandwiel dat nu 47 tanden heeft (S 1000 XR: 45 tanden). Bovendien zijn de overbrengingsverhoudingen van de 4e, 5e en 6e versnelling nu korter dan die van de S 1000 XR, wat ook de tractie aan het achterwiel, de acceleratie en de trekkracht ten goede komt.
Aero
M winglets en windschermen: Rem later, verminder wheelies en accelereer vroeger dankzij de aerodynamische downforce.
Naast de aandrijf- en ophangingstechnologie was ook de aerodynamica een belangrijk onderdeel van de specificaties voor de ontwikkeling van de M XR. De nieuwe M XR kreeg winglets in de voorste zijpanelen om nog snellere rondetijden op het racecircuit en de best mogelijke rijstabiliteit bij hoge snelheden te bereiken. Vanaf een snelheid van ongeveer 100 km/u verhogen ze de belasting op het voorwiel dankzij de gegenereerde neerwaartse druk. Die neemt met ca. 12 kg toe bij 220 km/u.
Chassis
Chassis afgesteld voor prestatiegericht rijden op landwegen en racecircuits met Dynamic Damping Control (DDC), verstelbare veerbasis, verstelbare stuurdemper, gefreesde stuurklem en meer naar voren gerichte buisvormige stuurstang met lasergeëtst opschrift “BMW M XR”.
De ophanging en het chassis van de nieuwe M XR zijn gebaseerd op de S 1000 XR met het aluminium brugframe als centraal element. De M XR is voorzien van omgekeerde vorken met een schuifbuisdiameter van 45 mm vooraan. De vorken zijn uitgerust met zogenaamde gesloten inzetstukken, afzonderlijke hydraulische zuigercilindersystemen. Een ander nieuw kenmerk van de M XR is de bijkomende instelbaarheid van de veerbasis van de vork in combinatie met de standaard DDC-veerpoot (Dynamic Damping Control).
Bovendien beschikken de vorken van de M XR over een bovenvorkbrug met een gefreesde stuurklem en een meer naar voren gerichte buisvormige stuurstang in zwart aluminium met gelaserd opschrift “BMW M 1000 XR”. De af fabriek als optie verkrijgbare spiegels aan het stuur zijn ook nieuw op de M XR. De vorkpoten werden eveneens aangepast en zijn nu ontworpen om plaats te bieden aan de nieuwe M remklauwen. Een ander nieuw element van de M XR is de verstelbare stuurdemper.
Remmen
M remmen met radiale handrempomp en lichte gesmede aluminium velgen voor een optimale rijdynamiek op het circuit en in de sportmodus. Exclusieve M Carbon velgen zijn verkrijgbaar als onderdeel van het M Competition Pack of als individuele optie.
Na de M 1000 RR en de M 1000 R is de nieuwe M XR de derde BMW motorfiets met een M rem. Die werd rechtstreeks ontwikkeld op basis van de ervaring die werd opgedaan met de raceremmen van de racemachines van de BMW Motorrad fabriek in het Wereldkampioenschap Superbike. De M remklauwen zijn voorzien van een blauwe geanodiseerde coating in combinatie met het bekende M logo.
Samen met twee 320 mm grote en 5 mm dikke remschijven en zwarte geanodiseerde aluminium remschijven vormt het remsysteem met nieuwe radiale handrempomp momenteel het hoogtepunt van de remontwikkeling op het gebied van wegsystemen. De nieuwe M XR is al standaard uitgerust met zeer lichte gesmede aluminium velgen. Als onderdeel van het M Competition Pack zijn de exclusieve M Carbon velgen verkrijgbaar met nieuw ontworpen tapes op de velg.
Brake Slide Assist: ondersteunt de rijder tijdens het remdriften
De Brake Slide Assist-functie is een belangrijke en zeer nuttige innovatie, vooral voor circuitrijders. Ze laat de rijder remdriften in bochten met een constante snelheid.
Dashboard
Instrumentencombi met perfect leesbaar 6,5″ TFT-scherm, nieuwe weergave van de toerenteller (rood vlak) en OBD-interface voor M GPS Datalogger en M GPS Laptrigger die kunnen worden gebruikt via een ontgrendelingscode.
De instrumentencombi van de nieuwe M XR komt overeen met het design van de M RR en biedt ook de M startanimatie. De uitgebreide weergave van het rode snelheidsbereik is een nieuwe functie. Als optie kan via de OBD-interface van de instrumentencombi uitgebreid gegevensmateriaal ter beschikking worden gesteld voor het gebruik van de M GPS Laptrigger en de M GPS Datalogger (originele BMW Motorrad accessoires).
Design
M design en het dynamische design van de M XR wijzen op pure prestaties en sportiviteit.
Nog meer dan de S 1000 XR is de nieuwe M XR met zijn geoptimaliseerde chassistechnologie en de krachtigste motor tot nu toe in een dynamische BMW Motorrad sportmotor voor lange afstanden compromisloos ontworpen voor sportief rijden – op landwegen, langeafstandsritten of op het circuit. M XR – er is momenteel geen beter presterende en lichtere motorfiets in dit cross-oversegment. De proporties van de M XR zijn ultracompact en krachtig. Driedimensionale oppervlakken zorgen voor spanning en een dynamische look. Strak, slank en extreem agressief: de voorkant van de M XR is onmiskenbaar met zijn nieuwe M winglets, ontworpen als viervoudige vleugels. De prestatiegerichte look van de nieuwe M XR komt ook tot uiting in het kleurconcept, met een zwart koetswerk in combinatie met de M kleuren Light Blue, Dark Blue en Red.
Compromisloos design en technologie: De M XR met het M Competition Pack
Als de nieuwe M XR in standaarduitvoering nog niet genoeg is voor u, biedt het M Competition Pack een fascinerende mix van verfijnde componenten voor zowel de liefhebber van racetechnologie als de esthetisch ingestelde rijder. Bovendien maakt het de nieuwe M XR nog eens 3 kg lichter. Het M Competition Pack omvat M Carbon velgen, M Carbon onderdelen zoals achterwielafdekking met geïntegreerde kettingkast, zijpanelen, voorwielafdekking, binnenbekleding en contactslot/stuurslot, evenals een volledig instelbaar M voetsteunsysteem voor de rijder, voetsteunen voor de passagier en de M GPS Laptrigger (ontgrendelingscode).
De hoogtepunten van de nieuwe BMW M 1000 XR
• Shiftcam-motor van de S RR, vermogen van 148 kW (201 pk) bij 12.750 t/min, 23 kW (31 pk) meer dan in de nieuwe S 1000 XR. Max. koppel van 113 Nm bij 11.000 t/min.
• Kortere secundaire overbrengingsverhouding (tandwiel met 47 tanden in plaats van 45).
• Kortere overbrengingsverhoudingen van 4e, 5e en 6e versnelling.
• Geoptimaliseerd inlaatsysteem met variabele inlaattrechters voor een betere ladingswisseling bij hoge motortoerentallen.
• Steile titanium uitlaatdemper met eindkap in carbon.
• M Endurance ketting.
• Rijmodi ‘Rain’, ‘Road’, ‘Dynamic’, ‘Race’ en ‘Race Pro1-3’, evenals de nieuwste generatie van Dynamic Traction Control (DTC) en DTC-wheeliefunctie met 6-assige sensorbox.
• Vier instelbare gaspedaalkarakteristieken nu beschikbaar voor een optimale respons.
Motorrem met drievoudig instelbaar remkoppel in de modus ‘Race Pro’.
• Brake Slide Assist ondersteunt de rijder tijdens het remdriften.
• Schakelassistent Pro voor snel op- en terugschakelen zonder de koppeling te gebruiken.
• Launch Control voor een perfecte start van de race en begrenzer voor de pitstraat voor een precieze snelheid in de pitstraat.
• Hill Start Control Pro om comfortabel te vertrekken op hellingen.
• M winglets: Later remmen en vroeger accelereren, plus meer stabiliteit bij hoge snelheden dankzij de aerodynamische downforce.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven