In een teaservideo heeft Suzuki een vernieuwde versie van de GSX-S1000 naked bike aangekondigd. Op de video is al te zien dat het uiterlijk ander is met een nieuwe koplamp en winglets, maar ook met een nieuwe ‘hoge’ achterpartij. De koplamp ‘stapelt’ een aantal delen van de verlichting op elkaar, zoals bij de 2021 Hayabusa. Ook de achterkant gaat sterk lijken op die van de nieuwe 2021 Hayabusa GSX-1300R, die al eerder werd gepresenteerd. Verder is te zien dat er een nieuwe tank is, met een uitsparing aan de voorkant van de bovenzijde. Gezien de gang van zaken bij de Hayabusa, is het ook te verwachten dat de nieuwe S een soortgelijk volledig elektronicapakket krijgt met ride-by-wire, cruise control, launch control, combined brake system, hill hold control, riding modes, anti-lift control (anti-wheelie), engine brake control en een quickshifter. Verdere informatie ontbreekt nog, maar één ding is zeker: motorisch zullen er de nodige aanpassingen zijn gedaan om de verplichte Euro5-homologatie te verkrijgen.
Het model kwam voor het eerst in 2015 als Suzuki GSX-S1000A op de markt, op basis van het populaire motorblok van de 2005 “K5” GSX-R1000 superbike. Dat motorblok was altijd al goed voor prima recensies, net als het rijwielgedeelte dat ook sterk leek op dat van de superbike, maar dan met een zitpositie rechtop. Gezien de recente modelpresentaties, valt het de verwachten dat Suzuki hier dan ook niet veel aan zal doen. Iets wat in de Euro5-versie dan wel voor minder vermogen en meer gewicht kan zorgen, zoals dat ook bij de vernieuwde Hayabusa het geval was.
Suzuki belooft over drie weken met meer informatie te komen, waardoor het voor de hand ligt dat de GSX-S1000 uiteindelijk officiëel voor modeljaar 2022 zal zijn. Maar, als de Japanners zich enorm haasten is ook 2021 nog wel een optie.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven