Skip to main content

Nieuw: 2022 Energica Experia, elektrische allroad met plus 400 km range

Vanaf 1 juni dit jaar is het mogelijk de nieuwe Energica Experia te bestellen. Deze nieuwe elektrische motorfiets van de Italiaanse fabrikant breidt het bestaande aanbod van een naked en racemotor uit naar het populaire segment van de allroads, waar bijvoorbeeld ook de Yamaha Tracer en Kawasaki Versys onder vallen. Dat Energica de Experia in de markt zet als echte toermotor, blijkt ook wel uit het feit dat deze voorzien van de nodige opties, zoals een complete kofferset (112 liter), handvatverwarming en cruisecontrol. Door het eveneens nieuwe accupakket van 22,5 kWh claimt Energica een bereik van meer dan 400 kilometer.

Met de Experia zet Energica het eerste model neer van de tweede generatie elektrische motoren die gaat komen. Onder de naam ‘Energica Green Tourer’ heeft Energica een compleet nieuw platform ontwikkelt. Er moeten dus meerdere modellen uit gaan komen op dit platform, met een accupakket dat bestaat uit een andere chemische samenstelling en een nieuwe elektrische motor. Energica geeft aan dat het doel van al deze ontwikkelingen met name gericht is op reductie van het gewicht, maar ook te letten op de plaatsing van dit gewicht. Mede geholpen door het nieuw ontwikkelde frame, zijn accupakket en elektrische motor lager te plaatsen, wat ten goede moet komen aan de balans in de motor. De Experia is dus het eerste model binnen deze serie en richt zich met name op de toerrijder en lange afstandsrijder.

Bereik en laden
De nieuwe lithium accu van 22,5 kWh (waarvan 19,6 kWh bruikbaar) is dus volgens Energica goed voor een bereik van 420 kilometer. Kanttekening die hierbij gemaakt moet worden is wel dat deze range enkel geldt in stadsverkeer. Voor een gecombineerd gebruik (stad en snelweg) geeft Energica een range op van 256 kilometer. Bij veelvuldig snelweg rijden geeft Energica voor de Experia een range op van 208 kilometer. Al deze afstanden zijn opgegeven volgens de WLTP-norm. In de praktijk betekend dit dat deze afstanden zeker haalbaar zijn, maar enkel voor wie zeer zuinig omspringt met de beschikbare energie. Reken in de praktijk op een dikke 150 kilometer snelweg (bij 100 km/u). Voor wie binnendoor of veel stadsverkeer rijdt is de range met name afhankelijk van de gekozen rijmodus en het gebruik van regeneratief remmen (energie die terug stroomt door af te remmen op de motor).
Opladen kan dan weer op drie verschillende manieren. Uiteraard ‘gewoon’ via het reguliere stopcontact. Reken dan op een laadtijd van tegen de 10 uur, ook al zjn er verschillende ‘snellere’ thuis laadoplossingen voor handen. Energica geeft voor de openbare laadpalen en snelladers geen maximaal aantal kw aan laadsnelheid op, maar rekent per aantal geladen kilometers per uur. In de praktijk komt dit neer dan de Energica een een reguliere laadpaal binnen 3 uur weer volledig is opgeladen. Via een snellader (zoals bijvoorbeeld van FastNed), geeft Energica een 0-80 procent laadtijd van 40 minuten. Waarbij opgemerkt moet worden dat onder de 20% en tegen de 80% de laadsnelheid vaak afneemt op de accu te beschermen. Energica zelf claimt bij een snellader laadsnelheid van 400 km per uur. Over de levensduur zegt Energica dat het accupakket tot 1200 laadcycli goed moet zijn voor minstens 80% capaciteit, in de praktijk goed voor meer dan 200.000 gereden kilometers. Toch is garantie maar 3 jaar of 50.000 kilometer.

Motor
De permanent magneet, synchrone reluctantiemotor is goed voor een piekvermogen van 102 Pk, continue is de motor in staat tot het leveren van 80 Pk. Dit lijkt misschien tegen te vallen, maar hier staat een koppel van 900 Nm tegenover, gemeten aan het wiel! Hiermee is de Energica Experia in staat om in 3,5 seconden naar de 100 te sprinten. Om de range en het accupakket te sparen, is de topsnelheid gereguleerd op 180 kilometer per uur.
De Experia is verder voorzien van 6 verschillende standen voor de tractiecontrole. De elektrische motor is daarnaast in te stellen op 4 verschillende rijmodi en evenzoveel regeneratieve modi. De Energica Experia is voorzien van de rijmodi Eco, Urban, Rain en Sport. Regeneratief remmen op de elektrische motor kan in High, Medium, Low en Off. Hoe hoger dit ingesteld staat, hoe harder de motorrem is en hoe meer energie er terugstroomt naar het accupakket.

De Experia is verder voorzien van Bosch bochten ABS en Brembo remmen aan de voor- en achterzijde. Aan de voorzijde is dit een dubbele 300 mm zwevende remschijf met 4 zuigers per remklauw. Aan de achterzijde een 240 mm remschijf met 2 zuigers in de remklauw. De vering is van ZF Sachs en zowel aan de voor- en achterzijde nagenoeg volledig instelbaar. Ondanks de geclaimde besparing op gewicht, weegt de Experia alsnog een flinke 260 kilo. Energica heeft de Experia wel voorzien van parkeerhulp, waarmee langzaam voor- en achteruit gereden kan worden. Het dashboard is voorzien van een 5 inch TFT-display. Daarnaast heeft de Experia verschillende USB aansluitpunten, waarvan er twee zijn weggewerkt is een waterdicht opbergvak om de telefoon op de kunnen laden.

De Experia zal eerst beschikbaar komen in een Launch Edition, die al voorzien is van de nodige standaard opties. De volledig kofferset van 112 liter en handvatverwarming zijn bijvoorbeeld standaard. Verder is de Experia Launch Edition voorzien rode details op de velgen en zijn de bouten en stuurgewichten in het zwart. Energica geeft aan dat de optielijst van de Experia met tijd verder zal groeien. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar zullen zichtbaar zijn vanaf 1 juni op de website.

Update 7 juni: in Nederland kost de Experia vanaf € 28.995 (levering 2023), de Experia Launch Edition vanaf € 31.658,90. 

	

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws