Skip to main content

Nieuw: 2020 Sym motorscooters en motorfietsen

Tijdens de EICMA in Milaan heeft de Taiwanese fabrikant Sym enkele nieuwe modellen laten zien voor modeljaar 2020. Het betreft hier de Maxsym TL, Maxsym 400i, Symphony, Fiddle, DRG BT allen motorscooters. Daarnaast zijn er twee nieuwe lichte motorfietsen gepresenteerd; de SymNH T en SymNH X, beide voorzien van een motorblok van 125 cc. Van de SymNH T is er daarnaast een 200 cc variant gepresenteerd. Deze laatste twee zullen hoogst waarschijnlijk niet naar Nederland komen. Op dit moment worden de 125 cc motorfietsen van Sym namelijk ook niet in Nederland geleverd.

Maxsym TL
Deze 465 cc grote motorscooter wordt door Sym zelf aangeduid als het vlaggenschip van deze nieuwe generatie motorscooters. Sym geeft aan dat de TL qua prestaties niets onderdoet in vergelijking met een 500 cc motorblok. Voor modeljaar 2020 is de wielbasis ingekort en heeft Sym zorg gedragen voor een 50/50 gewichtsverdeling. De achterzijde is voorzien van een multi-link veerset. Met dit alles wil Sym de sportieve aspiraties van de TL benadrukken.
Het motorblok zelf is een tweecilinder in lijn. Het vermogen van 41 Pk komt vrij bij 6750 toeren per minuut. Sym geeft aan dat er door het gehele toerenbereik van de TL zo min mogelijk vibraties voorkomen door het gebruik van verschillende balansassen en slim gebruik van de dubbele plaat koppeling.
De remmen aan de voorzijde zijn voorzien van staal omvlochten remleidingen. Verder heeft de remklauw vier zuigers en zijn er aan de voorzijde twee remschijven van 275 millimeter groot. Aan de achterzijde is Maxsym TL voorzien van een enkele remschijf. Voor- en achterzijde zijn daarnaast voorzien van ABS.
Verlichting is volledig uitgevoerd in LED, met aan de voorzijde aan weerszijde van de reguliere verlichting een strip met dagrijverlichting.
In het dashboard zien we een TFT-display dat alle informatie weergeeft, met links daarnaast de waarschuwingslampjes. Opbergruimte moet er daarnaast ook voldoende zijn. Uit de foto’s wordt duidelijk dat er onder het zadel ruimte is voor een helm en daarnaast nog andere spullen. Onder het dasboard zijn er ook nog twee klepjes aangebracht, waarachter ook opbergvakjes zitten. Eén van deze vakjes is tevens voorzien van een USB aansluiting.

Maxsym 400i
Voor modeljaar 2020 is de 400i voorzien van de nieuwe Euro5-norm. Sym geeft daarnaast aan dat er zaken veranderd zijn om het frame lichter te maken. Hoeveel dit is en wat het totale gewicht van de motorscooter is geworden, geeft Sym echter niet aan.
Het motorblok is een vloeistofgekoelde ééncilinder met 4 kleppen en bovenliggende dubbele nokkenas. Om te voldoen aan de Euro5-norm heeft Sym voor de 400i het luchtfilter aangepast. Deze aanpassing zorgt er tevens voor dat het blok soepeler loopt in de lage toerengebieden. Het maximale vermogen van 32,5 Pk komt vrij bij 6500 toeren per minuut.
Met betrekking tot de veiligheid heeft Sym de 400i voorzien van ABS op de voor- en achterwielen. Daarnaast is de 400i standaard voorzien van tractiecontrole. Wanneer een noodstop gemaakt dient te worden, knipperen de waarschuwingslampen automatisch om achteropkomend verkeer te waarschuwen. Aan de voor- en achterzijde is de verlichting volledig LED.
Ook voor de 400i geldt dat er gedacht is aan bagageruimte. Het zadel dat omhoog komt en ruimte geeft tot de buddy doet dit tot een maximale hoek van 45 graden. Onder het zadel is ruimte voor twee helmen. Helaas is de ruimte niet voldoende voor twee integraal helmen, één van de helmplaatsen biedt namelijk maar ruimte voor een jethelm. Als gadget is één van de opbergvakken voorzien van een USB 2.0 aansluiting en is de motorscooter voorzien van keyless ride, waardoor de berijder de sleutel dus in een jas- of broekzak kan laten zitten en zodoende de 400i toch kan starten.

Maxsym 400

Symphony
De Symphony wordt als motorscooter geleverd in twee varianten. Een 125 cc en een 170 cc variant. De 125 cc heeft een topvermogen van 11 Pk, dat vrijkomt bij 8500 toeren per minuut. De 170 cc zet hier 12,5 Pk tegenover, het vermogen komt iets eerder vrij, bij 8000 toeren per minuut. Beide blokken zijn luchtgekoelde ééncilinders en voldoen aan de euro5-norm.
Ander verschil is dat de 170 cc wel volledig voorzien is van ABS, terwijl dit bij de 125 cc volledig ontbreekt. Wel is de 125 cc variant voorzien van CBS, dit houdt in dat wanneer de voorrem bedient wordt de achterrem automatisch meewerkt.
Beide modellen zijn dan wel voorzien van LED-verlichting aan de voorzijde, een haak voor bijvoorbeeld een boodschappentas en een USB 2.0 aansluiting. Laatste is echter niet weggewerkt in een vakje, maar wel voorzien van een waterdichte dop.

Symphony

Fiddle
De Fiddle is er als motorscooter enkel als 125 cc variant. Het vloeistof gekoelde ééncilinder blokje heeft een vermogen van 11 Pk. De Sym Fiddle zal beschikbaar komen in een variant met ABS en een variant zonder ABS. De Fiddle moet vooral een luxer gevoel geven met een leren zadel en een meer ‘premium’ afwerking. Hierbij hoort volledige LED-verlichting en een volledig LCD-scherm in het dashboard. De opbergruimte biedt plaats aan één integraal helm. Verder is de motorscooter voorzien van een USB aansluiting met waterdichte dop en diefstalbeveiliging.

Fiddle

Sym BRG BT
Met BRG BT wil Sym vooral de sportieve rijder aanspreken. Met de scherp omhooglopende achterzijde en de hugger als achterspatbord wil Sym dit nog eens extra benadrukken. Hier dragen ook de LED-verlichting aan voor- en achterkant aan bij, evenals de agressieve LED-strips die dienen als dagrijverlichting. Het vloeistofgekoelde ééncilinder motorblok heeft een inhoud van 158 cc en perst er 15 Pk uit bij 8000 toeren per minuut. Het totale gewicht van de BRG komt uit op 135 kilo, waarbij Sym heeft geprobeerd het gewicht zo laag mogelijk in de BRG BT te laten hangen. Het motorblok zelf is daarnaast voorzien van A.L.E.H. (Anti-Lift Hanger System). Door dit systeem hangt het motorblok als het ware in een soort veringconstructie, waardoor bijvoorbeeld bij acceleratie verplaatsing van het gewicht zo min mogelijk invloed heeft op de rij-eigenschappen.
Om de sportieve aspiraties verder te benadrukken is de BRG BT aan de voorzijde voorzien van een upside down voorvork en aan de achterzijde van een monoshock. Verder heeft de motorscooter voor een dubbele remschijf van 260 millimeter doorsnede en aan de achterzijde een enkele remschijf van 230 millimeter doorsnede, uiteraard is de BRG ook voorzien van ABS.
Uniek op de BRG is een start-stop systeem wanneer de motor stationair draait. Door het gas weer open te draaien zal het motorblok zonder vertraging weer aanslaan.
Het dashboard is volledig uitgevoerd in een kleurendisplay van LED-lampjes dat zichzelf in helderheid aanpast aan de hoeveelheid omgevingslicht. De bagageruimte biedt plaats aan één helm, hiernaast is er nog wat ruimte over voor bijvoorbeeld een kleine tas. Ook de BT is daarnaast voorzien van een USB 2.0 aansluiting.

Sym DRG BT

SymNH T en SymNH X
Beide 125cc motorfietsen doen het volgens Sym goed qua verkopen in met name Zuid-Amerika. Op dit moment worden beide modellen ook verkocht bij onze Zuiderburen. Voor 2020 heeft Sym de NH T daarnaast voorzien van een 200 cc variant, deze staat echter niet vermeld op de Belgische website van Sym. Voor de 125 cc varianten meldt Sym echter geen vernieuwingen. Beide modellen zijn voorzien van hetzelfde frame, de NH T heeft echter een meer offroad georiënteerd uiterlijk dan de NH X en is dan ook 115 millimeter hoger. Verder is de Sym NH T voorzien van spaakwielen en een 19 inch groot voorwiel in plaats van 17 inch voor de NH X.

Sym NH T

Het totale vermogen van beide motoren komt uit op net geen 10 Pk, dit vermogen komt vrij bij 8500 toeren per minuut. Doordat de NH-modellen exact 124,1 cc meten voor wat betreft motorinhoud hoeven deze niet te voldoen aan de verplichting tot ABS. Beide modellen ontberen dit dan ook. Wel hebben zij beide een gecombineerd remsysteem (CBS), wat er voor zorgt dat de achterkant mee remt wanneer de voorrem bediend wordt.
De verlichting is volledig uitgevoerd in LED. Het LCD-display in het dasboard geeft daarnaast een versnellings indicator weer. In overeenstemming met de motorscooters zijn de SymNH T en Sym NH X voorzien van USB-aansluitingen voorzien van een waterdichte dop.
Voor 2020 zijn daarnaast de kleuren vernieuwd. Voor de NH X is dit roze en zilver, waarin Sym België samen met de oude kleuren wit en matgrijs nu ook zilver aan biedt. De NH T wordt voor 2020 ook aangeboden in camouflage print, in België is echter enkel zwart/wit en blauw/wit leverbaar.

Sym NH X

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws