Voor het eerst in lange tijd heeft Jawa een nieuw productiemodel gepresenteerd, wat dan ook gelijk de merknaam Jawa als modelnaam draagt. Zoals al eerder aangekondigd maken beide motoren gebruik van het 300 cc vloeistofgekoelde DOHC viertakt motorblok met zes versnellingen uit de Inidiase Mahindra Mojo, zoals dit eerder ook al bij de Peugeot Motocycles prototypes gebeurde. Beide merken zijn, samen met BSA, in handen van de immense Mahindra Group, fabrikant van -onder andere- miljoenen lichte motorfietsen op de Indiase markt. Met de komst van de Jawa’s met retro-uiterlijk wil Mahindra de aanval op het explosief groeiende (eveneens Indiase) Royal Enfield openen.
Het 293 cc motorblok van beide Jawa’s levert 27 PK en 28 NM en is van bewezen kwaliteit, omdat het al miljoenen malen onder de Mahindra Mojo 300 uitgeleverd. De “Forty Two” is met 1.55 Lakh de goedkoopste versie, omgerekend is dit zo’n 1900 euro. Dan volgt de maar iets duurdere Jawa met andere spiegels, dashboard, koplamp en benzinetank. Naast deze twee modellen is er ook nog een special genaamd Perak, die het uiterlijk van een bobber heeft maar nog in de conceptfase lijkt. Anand Mahindra, CEO van het conglomeraat, over de Jawa: “Het komt zelden voor dat ik een legende weer tot leven mag wekken”.
In eerste instantie is deze Jawa bestemd voor de Aziatische markt, maar de Indiase eigenaar van het merk zal zeker uitbreiding richting de rest van de wereld nastreven. De constructie hiervoor is echter wel ingewikkeld, de merknaam Jawa wordt in de groeimarkten door Mahindra onder licentie gebruikt door de Mahindra Group via haar dochterbedrijf Classic Legends pvt. Limited. Voor Europa is er echter ook nog de Tsjechische Jawa fabriek, die in veregelijking met het enorme Mahindra echt microscopisch klein is. Mahindra wil in Europa ook al lichte motorfietsen onder de merknaam Peugeot Motocyles gaan verkopen; de recent getoonde prototypes hebben wel dezelfde Mojo 300 als technische basis, maar zien er veel moderner uit dan de Jawa’s. Als Mahindra niet in Europa mag verkopen met de Jawa merknaam, is BSA misschien nog een optie.
Engine | Single Cylinder, 4 Stroke, Liquid Cooled, DOHC |
Capacity | 293 cc |
Bore Stroke | 76 x 65 mm |
Compression | 11:01 |
Max Power | 27 bhp |
Max Torque | 28 nm |
Exhaust | Twin Exhaust |
Gearbox | Constant Mesh 6 Speed |
Chassis | |
Frame | Double cradle |
Front Tyres | 90/90 – 18 |
Rear Tyres | 120/80 – 17 |
Front Suspension | Telescopic Hydraulic Fork |
Rear Suspension | Gas Canister – Twin shock hydraulic |
Front Brakes | 280mm disc with floating caliper and ABS |
Rear Brakes | Drum brake 153 mm |
Dimensions and Weights | |
Seat Height | 765 mm |
Wheelbase | 1369 mm |
Kerb Weight | 170 kg |
Tank Capacity | 14 ltr |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief